-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Städa och återvinna mobiler
Ungdomar minst dåliga på att panta mobiler

Vi är dåliga på att panta och återvinna mobiler - vi städar dem inte ens ordentligt.
Telia har tillsammans med Mantap Global/CINT frågat 1079 svenskar i åldrarna 16 och 75 år om deras mobilvanor i samband med underhåll och återvinning, och resultatet visar att vi hellre köper nytt än reparerar och återvinner. Och det är de unga som är minst dåliga.
När det är dags att ta farväl av en mobil är det 64 procent som aldrig har pantat en mobil, och de som är sämst tillhör åldersgruppen 55-64 år. De som har pantat mest, både nu och under de senaste tio åren, är det åldrarna 16-34 som är bäst. Av dom som ännu inte pantat kan 6 av 10 tänka sig att panta en mobil, inte minst om det innebär någon form av ekonomisk ersättning (65%) och hjälp med att radera innehåll (34%).
Även när det handlar om att städa och underhålla sin befintliga telefon är det si och så med engagemanget - 42 procent av de tillfrågade ser inte någon anledning att göra det, men 69 procent säger att de skulle rensa mobilen oftare om de visste att det förlänger mobilens livstid. Det är dock 18 procent som säger att de inte vet hur man gör, och 37 procent tycker att det tar för lång tid.
Samma sak gäller reparationer då 57 procent skulle lämna in mobilen på reparation. 51 procent av dem som inte går något tycker att det är för dyrt, och 36 procent köper hellre nytt än reparerar sin befintliga mobil. Här uppger också 2 av 10 i åldersgruppen 45–54 år att de inte vågar lämna ifrån sig mobilen på grund den privata information som finns på den.