-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Hjälpen som stjälper
Undersökning: Apple Carplay och Android Auto farligare än rattfylla

Om du trodde skicka SMS var det farligaste du kunde göra bakom ratten med telefonen vill du läsa det här.
Den oberoende brittiska trafiksäkerhetsorganisationen IAM RoadSmart har undersökt hur körningen påverkats av att interagera med infotainmentappar som Android Auto eller Apple CarPlay genom simulatortestade vägsituationer.
Det visade sig att förare som samtidigt försöker köra bil och styra underhållningen i bilen reagerade upp till 50 procent långsammare på faror vid eller på vägen, när de inte missade att reagera helt. En förare som inte utsätts för distraktioner reagerar i genomsnitt på en sekund när det dyker upp oväntade hot. Även när förarna kontrollerade systemen med röstkommando var de mer distraherade än en förare som rökt cannabis, enligt undersökningen. Förare hade också svårare att hålla sig i rätt körfält när de pillade med systemen, eller försökte styra dem med rösten, visade undersökningen.