-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Tappar marknadsandelar
Tufft andrakvartal för Xiaomi

Kinesiska Xiaomi har redovisat sina siffror för årets andra kvartal, och noteras bland annat för ett rejält vinsttapp.
Kinesiska Xiaomi har gått starkt framåt i flera delar av världen på senare tid, men siffrorna för årets andra kvartal blev trots det ingen munter läsning. Nettovinsten föll nämligen under kvartalet med hela 87 procent jämfört med samma period förra året. Detta trots att intäkterna ökade med 14,8 procent. Man såg även en ökad internationell försäljning med 33,1 procent, men tappar trots det marknadsandelar både i hemlandet och internationellt. Antalet levererade enheter ligger stilla på 32,1 miljoner, och de ökade intäkterna beror på att man fått mer betalt per såld enhet. Intäkterna från smartphones ökade jämförelsevis med 59 procent under andra kvartalet 2018 jämfört med samma period 2017.
När det gäller andra produkter så har intäkterna från internet of things- och lifestyleprodukter ökat med 44 procent och står nu för 28,8 procent av de totala intäkterna för bolaget under kvartalet. Smartphoneförsäljning utgör dock fortfarande den i särklass största intäktskällan (närmare bestämt 60 procent). Xiaomi har dock investerat stort i både AI-produkter och smarta hem-elektronik för att bredda sin produktportfölj.