-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Säljer en bråkdel av vad man räknat med
Trots ständiga nedgångar – Sony positiva om framtiden
Ska fortsätta spara sig till lönsamhet.
Flera mobiltillverkare har presenterat sina kvartalsrapporter och så även Sony. För den japanska tillverkaren ser siffrorna mycket dystra ut. Sedan en tid tillbaka så redovisas Sonys mobildel som en del i affärsområdet Electronic Products & Solutions. Trots det så kan man i Sonys senaste kvartalsrapport för årets tredje kvartal läsa ut en del om hur det går för mobilverksamheten specifikt. Det handlar alltså om kvartalet fram till den 30 september och jämfört med samma period förra året har försäljningen minskat med 32 procent. I antal enheter innebär det en försäljning under kvartalet av 600 000 enheter att jämföras med 1,6 miljoner enheter under samma kvartal 2018. Det här handlar alltså om en fortsatt vikande försäljning och det är en trend som hållit i sig länge nu. Under hela 2018 sålde Sony 6,5 miljoner mobiltelefoner och det var mer än en halvering jämfört med de 13,5 miljoner man sålde 2017. Som bäst gick det för Sonys smartphones under perioden 2013 - 2014 med modeller som exempelvis Xperia Z2 och surfplattan Z2 Tablet, men sedan dess har försäljningsminskningen varit mer eller mindre konstant.
Positiv framtidsutsikt
Trots att Sony många gånger fått revidera sina försäljningsmål så ser man nu positivt på framtiden. Bolaget har effektiviserat i flera steg och alltså anpassat sina kostnader så att man ska kunna gå runt även med små försäljningsvolymer. På en fråga från en analytiker under presentationen av rapporten svarade företagsledningen att man fortfarande räknar med att vara lönsamma under nästa år, 2020 och att Sonys huvudspår är att fortsatt göra besparingar för att nå lönsamhet snarare än att satsa offensivt inom smartphonesegmentet.
Senaste flaggskeppen i 21:9
Sonys senaste lanseringar är Sony Xperia 1 och Sony Xperia 5, båda med skärmar i långsmalt 21:9-format. Sett till kvartalsrapporten tycks Xperia 1 som släpptes till försäljning i början av sommaren inte ha lyckats påverka försäljningssiffrorna till det bättre.