-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Undersökning
Tre har sämst kundförtroende

En aktuell undersökning av Svensk kvalitetsindex (SKI) visar att Tre:s kunder är mer missnöjda än de som har abonnemang hos konkurrenterna.
Idag släppte SKI den senaste kundundersökningen av mobilbranschen. Det är inga upplyftande siffror som visas upp. Enligt undersökningen, som innefattar telefonintervjuer med 2000 mobilabonnenter, så är var fjärde kund beredd att byta mobiloperatör.
Numera är mobiltäckningen mindre av en vattendelare. I undersökningen är det endast Tre som inte får godkänt av kunderna på det området. Istället är det kundbemötande som verkar vara avgörande, särskilt när kunden har ett upplevt problem som ska lösas. Enligt SKI återfinns störst lojalitet bland de kunder som haft någon form av kontakt eller klagomål där hanteringen varit utmärkt.
Anmärkningsvärt är även att 11 procent av kunderna har känt att de haft anledning att klaga men struntat i det. 16 procent av de tillfrågade har klagat direkt till sin operatör.
– Andelen klagomål har ökat successivt och vi ser nu att alla operatörer har en utmaning vad gäller att lösa kunders problem och vara snabba i servicen, säger SKI:s Johan Parmler till Svenska Dagbladet.
En annan anledning till missnöje är att kunderna upplever att de inte får vad de har förväntat sig. Här verkar Tre ha misslyckats i jakten på nöjdare kunder.
– Tre sticker ut för kunderna känner sig nästan lurade. Det är hemskt att säga, men det dyker upp kommenterar av typen jag förstod inte vad jag köpte, säger Johan Parmler.
Bland vinnarna i undersökningen återfinns Halebop som får högt betyg för att kunderna upplever att företaget tar samhällsansvar, Comviq för att företaget upplevs som det mest prisvärda alternativet och Tele2 som upplevs ge det bästa kundbemötandet.