-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Senare än utlovat
Tre försenade med e-sim för Galaxy Watch – närmar sig nu lansering

Tekniska problem satte stopp för Tres lansering av e-sim till Galaxy Watch. Nu jobbar man hårt för att bli klara.
Telenor var först ut med att lansera e-sim för Samsungs smarta klockor i Sverige och när det gäller övriga svenska operatörer försäkrade Samsung under 2019 att alla de fyra stora operatörerna skulle lansera stöd för klockan innan årsskiftet. Det var med stor sannolikhet också en av anledningarna till att Samsung Galaxy Watch Active 2 som lanserades under hösten enbart såldes i 4G-version.
Tekniska problem
Idag har tre av de fyra stora operatörerna lanserat e-sim för Galaxy Watch, precis som utlovat, men operatören Tre har stött på tekniska problem och har ännu inte lanserat e-sim som utlovat.
På Tre berättar pressansvariga Joanna Röckner Lindgren för Mobil att man är medvetna om att många väntar på e-sim till just Galaxy Watch och att Tres förhoppning var att kunna lansera i oktober förra året. Man stötte dock enligt Joanna på tekniska utmaningar i arbetet som gjorde att man var tvungna att skjuta på lanseringen.

Var först med esim till Apple Watch
Tre var först på marknaden att lansera e-sim för Apples smarta klocka Apple Watch redan i maj 2018. Just stödet för andra klockor har dock dröjt och av Samsung i Sverige får vi veta att Tre valt en något annorlunda teknisk lösning för e-sim i klockan. Just när det gäller lanseringsdatum hänvisar dock Samsung frågor om det till Tre.
På Tre försäkrar pressansvariga Joanna Röckner Lindgren när Mobil frågar att projektet har högsta prioritet, att de jobbar hårt för att bli klara så snabbt som möjligt och att de närmar sig lansering. Tre har än så länge ingen möjlighet att gå ut med något datum då tjänsten ska vara tillgänglig.