Ingen omedelbar succé
Tizen får ljumt mottagande
För få appar och för dålig kamera är några av kommentarerna till Samsungs nya Tizentelefon Z1 som lanserats i Indien.
Samsungs första Tizenmodell blev en budgettelefon för under tusenlappen som lanserades i Indien, världens tredje största mobilmarknad. Hälften av alla mobiler som säljs här är i denna prisklass, vilket å ena sidan innebär att priset är rätt, men å andra sidan att konkurrensen är hård. Totalt finns det 280 smartphone-märken att välja mellan i Indien.
Nu rapporterar Reuters att reaktionerna på Samsungs Tizen-telefon bland medier och konsumenter är svala. Kameran på 3 megapixel uppfattas även för prisklassen som något som hör till det förflutna, och app-butiken med sina 1000 appar imponerar inte. Telefonerna baserade på Googles budgetplattform Android One uppfattas som mer prisvärda även om de är något dyrare.
Samsung framhåller användargränssnittet, batteritiden och snabbare inläsning av webbsidor som unika fördelar med Samsung Z1. Företaget vill inte uttala sig om man planerar att lansera mobilen på andra marknader.
Källa