Telia har meddelat att de med start nu i början av 2021 ska avveckla 3G-nätet och på lite längre sikt även 2G-nätet. Vad betyder det här för dig som kund? Först kan vi konstatera att enbart telefoner med stöd för 4G och 5G fungerar i 4G- respektive 5G-nät. Det här skapar så klart frågeställningar om hur Telia ska genomföra sin nedstängning utan att kunderna ska drabbas allt för mycket. De kunder som inte har en telefon med stöd för 4G och 5G måste byta till en sådan för att kunna ringa i de nya näten. Röstsamtal kommer att fungera via 2G-nätet fram tills att det stängs ner under 2025, men sedan blir telefoner utan 4G och 5G obrukbara. Vi har frågat Telia hur förändringen påverkar bolagets kunder och fick svar på våra frågor av kommunikationschefen Inger Gunterberg.
Vad innebär det här för användarna i praktiken?
Nedstängningen av 3G-tjänsten och nätet sker successivt, dvs basstation för basstation, för att säkra en smidig övergång för våra kunder. Det innebär att det inte blir hela städer eller områden i taget som stängs ned.
Var och när påbörjas processen?
Vi börjar där det finns minst 3G-trafik och god täckning av 4G och 2G. Vi kommer att utvärdera behovet och användningen av respektive basstation för att bestämma i vilken ordning vi stänger ned för att minska påverkan på våra kunder.
Telia har meddelat att de med start nu i början av 2021 ska avveckla 3G-nätet och på lite längre sikt även 2G-nätet. Vad betyder det här för dig som kund? Först kan vi konstatera att enbart telefoner med stöd för 4G och 5G fungerar i 4G- respektive 5G-nät. Det här skapar så klart frågeställningar om hur Telia ska genomföra sin nedstängning utan att kunderna ska drabbas allt för mycket. De kunder som inte har en telefon med stöd för 4G och 5G måste byta till en sådan för att kunna ringa i de nya näten. Röstsamtal kommer att fungera via 2G-nätet fram tills att det stängs ner under 2025, men sedan blir telefoner utan 4G och 5G obrukbara. Vi har frågat Telia hur förändringen påverkar bolagets kunder och fick svar på våra frågor av kommunikationschefen Inger Gunterberg.
Vad innebär det här för användarna i praktiken?
Nedstängningen av 3G-tjänsten och nätet sker successivt, dvs basstation för basstation, för att säkra en smidig övergång för våra kunder. Det innebär att det inte blir hela städer eller områden i taget som stängs ned.
Var och när påbörjas processen?
Vi börjar där det finns minst 3G-trafik och god täckning av 4G och 2G. Vi kommer att utvärdera behovet och användningen av respektive basstation för att bestämma i vilken ordning vi stänger ned för att minska påverkan på våra kunder.
Arbetet påbörjas 2021 med planerad start från och med mars och ambitionen är att vara klara 2023.
Nedstängningen av 2G-nätet kommer planeras att ske under kortare tid med start under senare delen av 2025
Hur många kunder kommer tvingas köpa ny mobil?
Redan idag har de flesta kunder telefoner och abonnemang som klarar 4G, både för tal och data, och de har redan en betydligt bättre talkvalitet och täckning än 2G och 3G. De har dessutom tillgång till nya tjänster som inte varit möjliga med 2G och 3G.
Innebär det här att mobilerna måste ha stöd för Voice over LTE?
Redan idag är ca 80 procent av våra kunder uppgraderade till tjänster som inkluderar både VoLTE och Wifi-samtal, resterande kommer få tillgång till detta under 2021.
Kunder som fortfarande inte har abonnemang med VoLTE finns främst bland de kunder med mer komplicerade avancerade lösningar. Även hos dessa kunder finns en stor efterfrågan att få tillgång till de nya tjänster som 4G och 5G erbjuder. Det är framförallt tillgången på VoLTE och Wifi-samtal i våra växellösningar som idag efterfrågas. I vår Cloud baserade TouchPoint-växel har vi redan idag flyttat över alla kunder till en lösning baserad på 4G och för våra övriga växellösningar har flytten av användare påbörjats i stor skala. Vi har en kontinuerlig dialog med våra kunder för att avgöra bästa lösningen och de kommer att få information innan de flyttas över till nya lösningar.
Vad är bakgrunden till det här beslutet?
2G- och 3G-näten har varit i drift i många år och har nått en punkt där näten inte länge uppfyller kraven från våra kunder och utveckling avstannat. Nu gör vi plats för ny modern teknik med 4G och 5G vi har börjat med en kontrollerad utfasning av våra 2G- och 3G-tjänster.
4G och 5G är grunden för den digitala utvecklingen. 2G och 3G möter inte längre kundernas krav. 2G- och 3G-nedstängning pågår därför redan i många länder vilket påverkar tillgången till utrustning och kompetens. Det innebär höga kostnader och att det inte är hållbart ur ett miljöperspektiv att upprätthålla flera parallella system.
Spektrumtillstånd för 900 MHz och 2100 MHz banden som används för 2G och 3G upphör dessutom 2025-12-31 för alla operatörer i Sverige vilket gör att vi måste påbörja arbetet med att migrera alla kunder till 4G och 5G i god tid innan dess.