-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
Drivs vidare under samma namn som tidigare
Telia tar över fristående mobiloperatören Fello

Mobiloperatören Fello köps upp av Telia som därmed tar över alla bolagets kunder.
Fello som är en virtuell operatör och hyr in sig i Telias mobilnät startade 2013. När Telia nu köper bolaget kommer verksamheten att drivas vidare under namnet Fello, men som en egen del inom Telia.
Telias köp av Fello gör att Sverige får en fristående operatör mindre och att Telias egna varumärken Telia och Halebop nu alltså utökas med Fello. Enligt Telia så har Fello cirka 45 000 kunder. De har troligen lockats av kombinationen av Telias nät och avskalade abonnemang där priserna är konkurrenskraftiga. En snabb jämförelse mellan Telias och Fellos abonnemangspriser visar att 30 GB hos Telia kostar 469 kronor och hos Fello 345 kronor. Vidare kostar ett abonnemang med 7 GB data 195 kronor hos Fello och hos Telia får du 6 GB för 369 kronor. Det är generellt stora prisskillnader och Telias andra lågprismärke Halebop ligger även de betydligt lägre i pris än moderbolaget. 2 GB hos Telia kostar 219 kronor per månad och hos Halebop får du samma mängd data för bara 99 kronor. Du kan själv få tips om bästa abonnemang i vår stora jämförelse som vi nyligen publicerat. Det kan finnas mycket pengar att spara.
Telias kommersiella chef Anders Ekström säger i ett uttalande att efterfrågan inom det här segmentet är växande:
– Vi ser ett fortsatt intresse för avskalade tjänster och Fello AB kommer att komplettera vår befintliga verksamhet inom nya områden på ett positivt sätt.
I och med köpet följer bolagets sju egna medarbetare med till Telia och blir därmed en egen organisation inom Telia. Fello AB har enligt pressmeddelandet vuxit snabbt och dubblerat sin kundbas sedan 2018.