Anti mobbning

Telia ger gratis surf - om du är snäll

Surfa gratis på Facebook, Instagram, Whatsapp, Twitter och Kik med Telia. Men bara om du lovar att vara snäll.

Publicerad Senast uppdaterad

Från och med idag är det helt och hållet “gratis” för Teliakunder att använda sig av Facebook, Facebook Messenger, Kik, Whatsapp, Instagram och Twitter. Gratis i den bemärkelsen att användande av tjänsterna inte räknas mot din datapott.

Det du som användare måste göra för att få surfa gratis på sociala medier är att, redan ha eller skaffa Telias Dela- eller Komplett-abonnemang samt att lova att vara snäll. Telia lanserar nämligen det hela som en del i “hata hat-kampanjen” som ska motverka nätmobbning och allmänt nättrollande. Varianten med fri data för specifika tjänster har vi tidigare även sett från Tre, som kör en liknande grej med fri streaming av musik från vissa tjänster.

-Vi älskar sociala medier! Det gör det möjligt för alla att hålla kontakt med nära och kära runt om i hela världen – oavsett var man befinner sig. Idag ser vi att sociala medier används i allt större utsträckning inom familjen, för att få vardagen att fungera. Det har blivit limmet i familjens livspussel. Därför gör vi det ännu enklare för våra kunder genom att erbjuda fri surf på de mest populära sociala medietjänsterna, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär i ett pressmeddelande. Från och med idag kan våra kunder surfa hur mycket och hur ofta de vill på de här sociala medietjänsterna utan att surfmängden påverkas – om man lovar att vara schysst. Det finns tyvärr en baksida med sociala medier med mobbing och hot och det vill vi uppmärksamma genom att ta ansvar och tydlig ställning i de här frågorna. Därför samarbetar vi med Friends bland annat genom vår kampanj #hatahat för ett mer kärleksfullt internet.

Givetvis höjer kampanjen en del frågetecken, samtidigt som det alltid är trevligt med avlastning från datakontot. För även om de mest använda sociala nätverken finns representerade blir det samtidigt en fråga om nätneutralitet när mindre nätverk, exempelvis Google+, eller för den delen Snapchat, utelämnas. Samtidigt är det här med största sannolikhet ett PR-stunt för fri data i allmänhet för sociala medier via Telias nät, men hur ska användarnas snällhet kontrolleras? Och i så fall inom vilka ramar? Vi har sökt Telia för en kommentar och uppdaterar artikeln så snart vi har svar.