Vi har pratat med Sara Kebert, nätexpert på Telenor om utmaningarna och vad utbyggnaden innebär för Sveriges tågresenärer.
Sara Kebert är nätexpert på Telenor.
Hur omfattande är satsningen på järnvägstäckning, har du några siffror?
– Det är en stor utbyggnad vi har framför oss. I vårt gemensamma nätbolag tillsammans med Tele2 inkluderar planen tusentals nya basstationer. Vi ser till helheten och då kommer nya och moderniserade basstationer och nät gynna både specifikt järnvägen men även upplevelsen som helhet.
Annons
Har täckning utmed Sveriges tågsträckor varit lågt prioriterade tidigare?
Annons
– Vi har jobbat med täckning utmed järnvägen länge och ser positivt på att det uppmärksammas och att ytterligare förbättringar efterfrågas. Allt fler reser med tåg och förväntar sig att kunna arbeta effektivt under resan. När de svenska mobilnäten introducerades var ju mobiltelefonen främst bilmonterad och därmed var fokus kring vägar naturligt men nu arbetar vi aktivt med att bygga mobilnät och täckning överallt där våra kunder befinner sig.
PTS har ställt krav på bättre täckning utmed järnvägen, ett krav som gäller alla operatörer. Har ni själva i er nätövervakning sett specifika problem när det gäller täckning på tåg?
– Våra kunder är snabba på att rapportera om de upptäcker vita fläckar i täckningen och vi kan själva se i våra data om det förekommer några problem.
Det finns särskilda utmaningar med att bygga mobilnät med bra täckning utmed tågsträckorna?
– Ja, flera. Idag finns det delar av järnvägsnätet där vi inte ens har tillgång till sträckan, som i tunnlar, men vi har en löpande dialog med Trafikverket och samarbetar med övriga operatörer. Sedan måste man även vara medveten om att radiosignalen ska nå in i tågvagnarna, men där har det skett en stor förbättring.
PTS krav innebär att täckningen utmed tågsträckorna ska bli bättre innan sista december 2030. När kan vi som kunder börja märka att täckningen på tågen blir bättre?
– Arbetet är i full gång och vi väntar inte, utan arbetar så fort det går. Vi samarbetar som sagt med övriga operatörer när det är möjligt och ser gärna att Trafikverket tar initiativ när det gäller täckningen i tunnlar. Kan vi dessutom använda deras befintliga infrastruktur för effektivitetens skull kan det ytterligare förenkla. Sedan ska man ändå vara medveten om att arbetet särskilt med att bygga nya master kan ta tid, det handlar om bygglov, dra fram el och fiberanslutning, men vi väntar inte utan jobbar på så snabbt som det är möjligt.
Med er befintliga 5G-täckning på 90 procent av befolkningen, vad händer härnäst?
– Vi fortsätter den intensiva moderniseringen och utbyggnaden av 5G-nätet. Som planerat fortsätter vi med nedsläckningen av 2G- och 3G-näten vilket ska vara klart innan året är slut och det innebär även att upplevelsen för kunder blir bättre när nätet är mer enhetligt, särskilt när du förflyttar dig mellan basstationer, oavsett om du gör det med bil eller tåg.
Bland övriga operatörer, som alltså alla ställs inför samma krav på täckning, har Tre meddelat att de ska bygga 105 basstationer för att förbättra specifikt tågtäckningen. Telia ska under 2025 bygga 50 basstationer under 2025 för att sedan till år 2030 sikta på avbrottsfri uppkoppling längs Sveriges hela järnvägsnät.