Corona-effekten

Telenor rapporterar rejält ökad trafik på grund av hemarbete

Då många arbetar hemifrån och vill ha mer kontakt med nära och kära ökar belastningen på mobilnäten. Telenor har informerat om den ökning de upplevt.

Publicerad Senast uppdaterad

Sedan rekommendationen att alla som kan ska arbeta hemifrån har datatrafiken ökat dramatiskt. Telenor har i ett pressmeddelande sammanfattat delar av vad som hänt med både det mobila och det fasta nätet. Uppladdad data och röstsamtal har ökat med 30%, i röstsamtal inräknas både wifi-samtal och VoLTE, alltså röstsamtal via 4G. 

En av de största topparna kom den 10-12 mars då Folkhälsomyndigheten ändrade smittorisken till ”mycket hög”. Sedan dess har nivåerna ökat än mer. Telenor menar att anledningarna är två, dels att många arbetar hemifrån med fler videomöten och gruppsamtal som följd. Men också att många har börjat ha en närmare kontakt med nära och kära via olika former av röst- eller videosamtal. 

Telenor meddelar också att de arbetar för att se till att deras nät ska stå pall för den ökade belastningen då det nu är många som är beroende av en stabil uppkoppling för att kunna arbeta hemifrån och följa de rekommendationer som myndigheterna kommer med. 

Har du upplevt störningar eller lägre kapacitet i din uppkoppling den senaste veckan? Skriv i kommentarerna.

Källa