-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Vill bättra på ryktet
Tele2 slopar bindningstiden
Tele2 bryter mot 20 års branschstandard och slopar bindningstiden för abonnemang. Samtidigt storstädar man i abonnemangsdjungeln.
De svenska operatörerna har fram tills nu haft ungefär samma affärsmodell: Du köper en ny mobil rabatterat och på avbetalning, mot att du binder dig att använda dem som operatör under två års tid. Det har gett trygga inkomster till operatörerna, men till priset av missnöjda kunder.
Skamfilat rykte
Enligt Svenskt Kvalitetsindex är förtroendet för teleoperatörerna fortsatt lågt, och ett av de vanligaste klagomålen är enligt Post- & Telestyrelsen att det är för svårt att byta operatör.I våras lagstiftade regeringen bort den tremånaders uppsägningstid som tidigare varit standard, men bindningstiden på 24 månader har ändå gjort det svårt att byta om man exemplevis är missnöjd med täckningen.
Total omläggning
Nu säger sig Tele2 vilja göra rent hus med detta, och gör en drastisk omläggning av hela sitt abonnemangssystem. Köpet av telefon separeras från abonnemanget, så att du kan säga upp ditt abonnemang och fortsätta betala av på telefonen, och bindningstiden på abonnemanget skrotas. Samtidigt städar man upp i abonnemangsdjungeln – enligt Tele2 ett annat vanligt klagomål – och ersätter med en mer lättbegriplig modell. Du väljer mellan rörligt och fast pris för samtal och sms, och lägger till datapott av valfri storlek.
Ser oväntat bra ut
Den här typen av omgörningar brukar ofta innebära smygprishöjningar i form av sänkta datapotter, men när Mobil.se jämför nuvarande abonnemang mot tidigare kan vi konstatera att man snarare får mer data för pengarna än vad man fick med de äldre abonnemangen.
Även mobilförsäljningen har blivit föredömligt begriplig. Alla mobiler kan betalas direkt, eller köpas på avbetalning under 24 månader, och avbetalningspriset råkar vara mer eller mindre exakt direktpriset utslaget på 24 månader.
Mobilbusiness har kontaktat Teliasonera, Tre och Telenor och frågat hur de ställer sig till Tele2:s nya abonnemnagsmodell. Läs: Operatörerna: Vi matchar redan Tele2
Vad tycker ni? Är detta en förbättring, och borde de andra operatörerna ta efter denna modell?
Kommentarsfältet är ert!