-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Avslöjades av fotografen
Systemkamerabild använd i reklam för kameran i Samsung Galaxy A8 Star

Det är inte första gången som en telefontillverkare ertappas med att ha försökt sälja in en mobilkamera med hjälp av systemkamerabilder.
Sanningen har en tendens att komma fram, åtminstone om man är direkt klantig. Och det får man nog säga att Samsung Malaysia har varit när det handlar om reklamen för telefonmodellen Galaxy A8 Star, vars kamera nu har marknadsförts med hjälp av bilder tagna med en systemkamera. Det var fotografen Dunja Djudic som upptäckte tilltaget. Bilden hade hon lagt upp på fotosajten Eye Em, en av många sajter som erbjuder fotografer möjligheten att lägga upp sina bilder för licensiering. Bilden föll uppenbarligen Samsung i smaken, då man använt den för att göra reklam för porträttläget på sin mobilkamera, trots att den togs med hjälp av Djudics systemkamera. Exakt vilken typ av systemkamera hon använt framgår däremot inte.
Inte första gången
Bilden har beskurits och bearbetats i efterhand av Samsung. Man har bland annat lagt in en helt ny bakgrund och därefter färgmatchat ansiktet på bilden. Det hela är aningen anmärkningsvärt med tanke på att Samsung Brasilien bara så sent som i augusti hamnde i blåsväder av en liknande anledning. Och innan dess har dessutom Huawei ertappats med ett snarlikt tilltag. Att företag använder sig av licensierade bilder från tredje part i sin marknadsföring är förstås inget problem i sig, men när en systemkamerabild används för att marknadsföra en mobilkamera är man onekligen ute på djupare vatten. Samsung har inte kommenterat saken ännu.