-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Utbredd digital identifiering
Systembolaget och flera andra godkänner nu BankID:s digitala ID-kort

Efter lanseringen av digitalt ID-kort blir det allt fler företag som använder lösningen.
Annons
I mitten av juni lanserade BankID det digitala ID-kortet och allt fler företag har börjat utnyttja den digitala lösningen, blanda andra DHL, Postnord, Apoteksgruppen, Kronans Apotek och Sparbanken Syd. Nu ansluter sig även Systembolaget till den gruppen, och sedan den 18 september är det mjöligt att legitimera sig med digitalt ID-kort, dock enbart i Systembolagets butiker men ännu inte hos ombud. Det kan dock komma att ändras framöver.
2022 uppgick antalet unika användare av BankID till 8,4 miljoner, vilket då var 99,2 procent av alla i åldersgruppen 18-65 år, och antalet som de senaste dryga tre månaderna har skapat ett digitalt ID-kort närmar sig en miljon.