-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Bara för egna pengar
Swish ökar på sjunkande marknad

Medan e-handeln sjunker ökar betalningar med Swish markant.
Siffror från organisationen Svensk Handel visar att e-handeln sjönk med 8 procent under 2023. Trots detta rapporterar nu Swish att betalningar med Swish-tjänsten ökade med 20 procent under samma period. Enligt Swish är en trolig orsak att det har blivit mer etablerat att kunna betala med Swish hos fler butiker både online och i fysiska butiker. Enligt Urban Höglund, vd på Swish, kan en annan orsak vara de tuffare ekonomiska tiderna. I ett pressmeddelande säger Höglund att “Vi märker att konsumenter värdesätter att ha kontroll över sina pengar i tuffare tider och att handla för pengar man har på bankkontot. Detta kan vara en faktor till varför man väljer att betala med Swish i stället för olika typer av kreditlösningar.”
Samtidigt konstateras att konsumtionsvanorna varit betydligt svajigare under 2023 jämfört med tidigare år, vilket man tror beror på inflationen. Enligt Swish har svenskarna i större utsträckning spenderat sina pengar när de har kommit in på lönedagen, för att sedan hålla igen när pengarna har tagit slut.