-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Bara för egna pengar
Swish ökar på sjunkande marknad

Medan e-handeln sjunker ökar betalningar med Swish markant.
Siffror från organisationen Svensk Handel visar att e-handeln sjönk med 8 procent under 2023. Trots detta rapporterar nu Swish att betalningar med Swish-tjänsten ökade med 20 procent under samma period. Enligt Swish är en trolig orsak att det har blivit mer etablerat att kunna betala med Swish hos fler butiker både online och i fysiska butiker. Enligt Urban Höglund, vd på Swish, kan en annan orsak vara de tuffare ekonomiska tiderna. I ett pressmeddelande säger Höglund att “Vi märker att konsumenter värdesätter att ha kontroll över sina pengar i tuffare tider och att handla för pengar man har på bankkontot. Detta kan vara en faktor till varför man väljer att betala med Swish i stället för olika typer av kreditlösningar.”
Samtidigt konstateras att konsumtionsvanorna varit betydligt svajigare under 2023 jämfört med tidigare år, vilket man tror beror på inflationen. Enligt Swish har svenskarna i större utsträckning spenderat sina pengar när de har kommit in på lönedagen, för att sedan hålla igen när pengarna har tagit slut.