-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Vill ha 100 miljoner dollar i skadestånd
Swatch stämmer Samsung – hävdar att man stulit digitala urtavlor

Den schweiziska klocktillverkaren Swatch anklagar Samsung för varumärkesintrång med digitala urtavlor till diverse klockor i Gear-serien, och stämmer nu den koreanska elektronikjätten.
Inte mindre än motsvarande 931 miljoner kronor vill Swatch Group ha i skadestånd av Samsung, för att man ska ha kopierat designen till ett flertal nedladdningsbara urtavlor som Swatch menar att man äger rättigheterna till. De digitala urtavlorna har tidigare varit tillgängliga att ladda ned till smartklockorna Gear Sport, Gear S3 Classic samt Frontier. Urtavlorna har sedan Swatch påpekade saken plockats bort, men däremot har Samsung inte officiellt erkänt att de skulle vara stulna, något som nu föranlett stämningen. Tittar man på några av de urtavlor som saken gäller, så finns onekligen väldigt stora likheter, och att Swatch reagerat är inte särskilt konstigt. Swatch har också varit väldigt flitiga med att skydda sina rättigheter tidigare, samtidigt som man själva hamnat i blåsväder efter att ha använt diverse fraser som leder tankarna till Apples marknadsföring. Swatch har till exempel varumärksskyddat termen ”One more thing”.