Svenskarna är allt oftare och lägger allt mer tid på Internet – tack vare våra smartphones och surfplattor. Det slår Stiftelsen för Internetinfrastruktur, .SE, fast i sin rapport Svenskarna och internet 2014, som presenterades i dag.
Rekord för spridning av surfplattor På tre år har surfplattans spridning i Sverige ökat med 48 procentenheter, från 5 procent till 53 procent. Det är ett svårslaget rekord, skriver .SE. och konstaterar att ökningen inte visar några tecken på att mattas av. Främst är det barnfamiljer som driver den i dag finns det en surfplatta i fyra av fem hushåll med barn under 10 år.
– Surfplattan är i dag lika självklar som tv:n för många barnfamiljer och ökningen är betydligt snabbare än den vi såg när internet och smarttelefoner introducerades, säger Pamela Davidsson, chef för området statistik och fakta på .SE.
Annons
Mobil boom fortsätter Spridningskurvan för smartphones har sedan 2011 stigit brant. Ökningen fortsätter, men har nu börjat plana ut. Orsaken är minskad ökning bland de unga (12–25 år) där användningen redan var mycket hög, och bland de äldsta där intresset för smartphones fortfarande är lågt. Men i alla andra åldersgrupper har smarta telefoner ökat med runt tio procentenheter det senaste året.
Nästan tre av fyra, 73 procent, av svenskana använder smarta mobiler och sju av tio använder internet i mobilen. Över hälften, 54 procent, gör det dagligen och nästan en tredjedel, 31 procent, gör det flera gånger dagligen.
Alla använder appar För första gången finns svenskarnas app-vanor med, och nästan alla – även de äldre – som använder en smartphone laddar även ner appar: 95 procent bland de unga och omkring 80 procent (78 procent) bland de äldre. De unga är flitigast att ladda ner nya appar. 16 procent gör det minst någon gång i veckan. Tillfrågade vilka appar som används mest svarar de svenska smartphoneanvändarna Facebook, banktjänster, tidningar, spel och vädertjänster.
Wearables skymtar bland träningsapparna Nästan var tredje, 29 procent, av svenskarna internetanvändare använder sig av hälso- eller träningsappar. Antingen självständiga träningsappar eller appar i kombination med wearables, “ små apparater som kan mäta och registrera på internet vad man gör”. Fittnessintresset är största bland unga kvinnor och hälften i åldern 16–35 år har en träningsapp.
Gärna mobila betalningar – men inte QR-koder 2012 använde sig en fjärdedel, 24 procent, av svenskarna betal-SMS, något som minskade med de ändrade regler som infördes året därefter. Nu är app-baserade betalningstjänster på frammarsch och närmare en av fem, 19 procent, av befolkningen använder bankernas betaltjänst Swish. Att betala genom att skanna en QR-kod är dock inte lika populärt – mindre än 1 procent använder sig av denna möjlighet , skriver .SE med hänvisning till sin rapport Sverige betalar 2014, vilken släpptes tidigare i år.
SVENSKARNA OCH INTERNET 2014 - NÅGRA NYCKELTAL
73 procent av svenskarna har en smartphone, 53 procent en surfplatta.
Vi tillbringar 21,6 timmar per vecka på internet 2014, jämfört med 19,9 timmar 2013.
I åldern 16-25 år lägger man i genomsnitt nästan två timmar per dag på internet i sin mobiltelefon.
57 procent i åldern 12-15 år publicerar var de befinner sig.
48 procent av svenskarna använder mobilt bank-id, 19 procent använder Swish.
Hälften av kvinnorna mellan 26 och 35 år använder en hälso- eller träningsapp i sin telefon.
Populäraste sociala nätverken är mobila. Svenskar som använder... Facebook: 68 procent Instagram: 28 procent Twitter: 19 procent
OM SVENSKARNA OCH INTERNET Rapporten är baserad på .SE:s egen primärdatainsamling som undersöker svenskarnas användning av internet och visar hur informations och kommunikationsteknik används och påverkar enskilda individer, familjer och samhället. Rapporten görs i samarbete med World Internet Project och har sammanställts årligen sedan år 2000.