-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Ladda ner exklusiv rapport om svenskarnas appvanor
Svenskarna laddar ner 25 miljoner appar i månaden

Svenskarna älskar sina appar, men topp-25-apparna håller deras mobiler i ett järngrepp, visar en färsk rapport från Mobile Institute.
Sett till antalet nedladdningar är det en tajt kamp mellan Google Play och App Store i Sverige. Svenskarna laddade ner 43 miljoner appar i den förstnämnda butiken och 42 miljoner i den andra under perioden juli–september 2014. Det framgår av en rapport som Mobile Institute, en systerverksamhet till Mobil och Mobilbusiness, tagit fram och som baseras på exklusiva data från appdataspecialisten Priori Data.
Antalet appnedladdar i appbutikerna i Sverige ligger alltså mycket nära varandra. Google Play och App Store är också lika i det att de populäraste appkategorierna står för över hälften av nedladdningarna i båda appbutikerna och ett fåtal appar dominerar nedladdningarna inom varje toppkategori.
Det innebär att det blir svårt för konsumenter att upptäcka nya appar då ett fåtal appar toppar nedladdningslistorna. Vet man inte vad man är ute efter laddar man oftast första bästa app, det vill säga den som syns högst upp i topplistan. Det innebär även stora utmaningar för utvecklare, eller för den delen alla som vill att deras app ska synas, då de först måste hamna i topp för att synas för en bred publik.
Så dominerar topp-25-apparna appnedladdningar

Betydligt fler freemium- och betalappar i App Store
Men likheter stannar där. Skillnaderna är exempelvis stora mellan den typ av betalningsmodell som utvecklare på respektive plattform väljer och användarnas betalningsvilja. I Google Play används huvudsakligen två modeller: gratis och gratis med köp inuti appar, så kallad freemium-modell. Gratis- och freemiumappar erbjuds även i App Store, men där är andelen betalappar under perioden betydligt större: cirka 36 procent betalappar jämfört med Google Plays 14 procent.
Vidare var andelen nedladdade freemium-appar i både Google Play och i App Store under perioden betydligt större än det totala utbudet av freemium-appar i respektive appbutik. Sett till butikernas utbud dominerar gratisapparna, men det är bara i Google Play som de är populärast. I App Store är det freemium som går hem.

Rapportens syfte är att ge en överskådlig bild av de senaste apptrenderna i Sverige. Den innefattar även siffror kring vilka typer av appar som är populärast och växer snabbast, hur möjligheterna för att ta sig in på appmarknaden inom olika kategorier ser ut samt vilka affärsmodeller dominerar och vilka fungerar bäst. Ett avsnitt fokuserar på de populära spelkategorierna.
Ladda ner rapporten
Rapporten är kostnadsfri och kan laddas ner via den här länken: Appnedladdningar i Sverige.