-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
Danskarna desto mindre benägna
Svenskarna använder mobila banktjänster mest i Norden

Enligt en färsk undersökning är vi svenskar betydligt bättre på att använda mobila banktjänster än våra närmaste grannar.
Klarna-app, Swish-app, Nordea-app, Paypal-app, Nordnet-app? Inga konstigheter. Fullt normalt. Men tro det eller ej. Det här är faktiskt väldigt svenskt. Det visar en färsk undersökning som finska Ferratum Group – som utvecklar just mobila banktjänster för företag – har låtit genomföra, där man tittat närmare på konsumentbeteendet i olika delar av världen. Sverige står nämligen ut som det land i Norden som använder mobila banktjänster mest. Att vi är ett näst intill kontantlöst samhälle har många – inte minst turister – redan kunnat konstatera. Och hela 89 procent av oss använder mobila banktjänster. Då ligger ändå både Norge och Finland också högt med sina 77 respektive 73 procent, men är trots det en bra bit bakom. Även i Nederländerna, Kanda och Storbritannien är man mycket benägna att använda mobila banktjänster, visar undersökningen.
Kort dominerar
Just det här med kortdominansen är dessutom något som präglar hela Norden. Inte mindre än 85 procent av alla nordiska hushåll i undersökningen uppgav att man hellre betalar med kort än med kontanter, vilket innebär en nordisk trippel i topp, med Sverige, Danmark och Norge på samma nivå. Undersökningen visar även att 38 procent av de tillfrågade hushållen planerar att spendera mer pengar under sommaren i år än vad man gjorde under sommaren 2018. 39 procent planerar att spendera lika mycket. 22 000 hushåll deltog i undersökningen som genomfördes i 17 länder. Deltagarna var mellan 18 och 61 år gamla.