Undersökning

Svenskar skeptiska till sakernas internet

Smarta klockor och uppkopplade prylar ligger lågt på svenskarnas intresselista visar en ny underökning.

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt en undersökning från Accenture (1000 personer i Sverige, 28000 personer globalt) är svenskarna ganska svala till uppkopplade prylar som smarta klockor, aktivitetsband och uppkopplade personvågar.

Undersökningen visar att endast sex procent av de tillfrågade planerar att köpa en smart klocka i år exempelvis.

– Man ser inte riktigt värdet med funktionaliteten, det är för dyrt och man upplever att säkerheten och integritetsfrågorna har stor betydelse. Man är osäker vad som kan hända med informationen, säger Jonas Wedin, analytiker på Accenture till SVT Nyheter.  

Mobils läsare har nog större chans att tillhöra just den gruppen som intresserar sig för den här typen av produkter, men även vi har märkt ett ganska svalt intresse för åtminstone smarta klockor. Vad skulle krävas för att du som ointresserad skulle ge dig in i det produktsegmentet?