-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Undersökning
Svenskar skeptiska till sakernas internet

Smarta klockor och uppkopplade prylar ligger lågt på svenskarnas intresselista visar en ny underökning.
Enligt en undersökning från Accenture (1000 personer i Sverige, 28000 personer globalt) är svenskarna ganska svala till uppkopplade prylar som smarta klockor, aktivitetsband och uppkopplade personvågar.
Undersökningen visar att endast sex procent av de tillfrågade planerar att köpa en smart klocka i år exempelvis.
– Man ser inte riktigt värdet med funktionaliteten, det är för dyrt och man upplever att säkerheten och integritetsfrågorna har stor betydelse. Man är osäker vad som kan hända med informationen, säger Jonas Wedin, analytiker på Accenture till SVT Nyheter.
Mobils läsare har nog större chans att tillhöra just den gruppen som intresserar sig för den här typen av produkter, men även vi har märkt ett ganska svalt intresse för åtminstone smarta klockor. Vad skulle krävas för att du som ointresserad skulle ge dig in i det produktsegmentet?