Utbredd skepsis
Svenskar litar inte på sociala medier
Anna
Förtroendebarometern 2025 visar att svenskar inte litar på sociala medier, möjlighen med ett undantag.
Medieakademien har presenterat årets upplaga av förtroendebarometern, och den visar på svenskars fortsatta misstroende mot sociala medier. På frågan “Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande medieföretag sköter sitt arbete?” var den överlägsna vinnaren Google, där 30 procent svarade att de har mycket eller ganska stort förtroende. Linkedin, som var med för första gången, gick in på andra plats med 17 procent. Youtube kom trea med 13 procent och på fjärde plats ytterligare en nykomling i form av Chat GPT med 11 procent. I botten kom Facebook med 5 procent, X med 4 procent, och Tiktok med 2 procent.
För att ställa Googles 30 procent i lite proportion kan man titta på kategorin samhällsinstitutioner där banker kom på sista plats med just 30 procent. I den kategorin var vinnaren polisen med 74 procent, universitet och högskolor med 67 procent, sjukvården med 64 procent, och domstolarna med 63 procent.
Om man ignorerar kategorier och bara ser till vilka som åtnjuter störst förtroende bland svenskar 2025 hamnar Polisen i topp med sina 74 procent, därefter Systembolaget med 72 procent, Säpo med 69 procent, Försvarsmakten med 68 procent, medan både Universitet/högskolor och Sveriges radio hamnar på 67 procent.
Av de sex som har lägst förtroende är fem stycken sociala medier – Flashback och Instagram med 8 procent, Facebook med 5 procent, X med 4 procent och Tiktok med 2 procent. Den enda utomstående som lyckas tränga sig in i den gruppen av sociala medier är Northvolt som delar bottenplaceringen med 2 procent.