Första steget mot global expansion
Svenska iZettle lanserar i Mexiko
Svenska Izettle ger sig in på den mexikanska marknaden tillsammans med distributionspartnern Banco Santander. iZettele passar även på att lansera en nydesignad kortläsare som klarar av kort med magnetremsa. Det är företagets första steg mot en breddare expansion utanför Europa.
Förra veckan offentliggjorde IZettle att distributionspartnern Banco Santander investerat fem miljoner euro i företaget. Idag onsdag meddelar IZettle att företaget lanserar i Mexiko med en ny kortläsare designad av svenska arkitekten Thomas Sandell.
– Det är en väldigt stor dag för oss. Att på mindre än tre år gå från att ha en ledande europeisk verksamhet inom mobila kortbetalningar till att bli ett globalt företag tycker vi är en stor prestation. Lanseringen av iZettle i Mexiko kommer innebära stora förändringar för landets småföretagare som tidigare varit begränsade till kontanter då kortbetalningar varit ett alltför kostsamt alternativ, säger Jacob de Geer, vd och grundare för iZettle, i ett pressmeddelande.
Den nya kortläsaren har inte bara en ny design utan erbjuder även nya funktioner, i synnerhet stöd för kort med endast magnetremsa, utöver kort med chip. Kortläsaren kommer att kosta cirka 250 kronor i Mexiko.
Luis Arceo, tidigare chef på Visa Mexico, blir ansvarig för att leda iZettles verksamhet i landet.