Grön IT

Svårt välja grön mobil

Allt fler mobiltelefoner marknadsförs som gröna. Men det är svårt för konsumenterna att avgöra vad tillverkaren lägger in i det. Det hävdas i en ny rapport från kampanjen Make IT Fair.

Publicerad Senast uppdaterad

I dag finns ett ökande antal mobiltelefoner som marknadsförs som miljövänliga. Sony Ericsson säljer till exempel i dag två miljövänliga modeller, och har lanserat tre till som kommer att börja säljas inom kort, och även Samsung har en modell.

Men Samsung och Sony Ericsson har olika definitioner på vad som gör deras mobiler till extra miljövänliga, och för konsumenten är det inte lätt att ta sig igenom tillverkarnas marknadsföring för att bilda sig en oberoende uppfattning. Det anser man på projektet Make IT Fair, som under flera års tid hållit ett öga på IT-företagens miljöpåverkan i Sverige och utomlands.

- Det är positivt att det nu finns ”gröna” elektronikprodukter men det behövs tydligare information om vad som gör mobilen eller datorn grönare och produkterna borde ta hänsyn till flera miljöaspekter, menar Eléonore Elfström Fauré, projektledare på Fair Trade Center.

Till skillnad från till exempel rengöringsmedel som är Svanen-märkta och mat som är Krav-märkt finns det ingen miljömärkning av utomstående som kan fungera som garanti för att tillverkarnas utfästelser om miljön är mer än bara tomma ord. Visserligen har bland andra TCO miljöcertifiering av mobiltelefoner, och Greenpeace har gjort miljörankning av elektronikprodukter, men sådan certifiering tar ofta så lång tid att produkterna hinner utgå ur sortimentet innan de fått sin certifiering.

Det finns inte heller någon ”rättvisare” mobil på marknaden, där man tar hänsyn till arbetsvillkor i produktionen. Make IT Fair har regelbundet rapporterat om missförhållanden på elektronikfabriker med bland annat låga löner, för högt övertidsarbete och kränkningar av fackliga rättigheter.

– Vi har diskuterat hur en Rättvismärkt mobil skulle kunna se ut men kommit fram till att produktionskedjan involverar allt för många steg. Kontrollen blir då för svår. Hur ska man kunna garantera att allt går rätt till när 300 fabriker i olika länder är involverade? säger Mats Pellbäck-Scharp på Sony Ericsson.

- En bra början kunde vara att erbjuda mobiltelefoner som slutmonterats på fabriker där arbetsvillkoren är bättre än genomsnittet, kommenterar Eléonore Elfström Fauré på Fair Trade Center.