Läser mer och längre
Surfplattor får pojkar att läsa
Foto: Thijs Knaap/Flickr
Plattor väcker barns läsintresse och ger bättre ordförråd, enligt en ny studie.
Barn som får läsa böcker på plattor läser mer, längre och har bättre ordförråd än de som endast har tillgång till böcker. Det kommer en undersökning från brittiska stiftelsen för läs- och skrivkunnighet National Literacy Trust fram till.
Ger rikare ordförråd
När det kommer till att förbättra barns ordförråd så är det bland tre- till femåringarna som plattor har störst effekt. Av de barn i åldersgruppen som läser både böcker och på plattor har 20 procent ett rikare ordförråd än de som endast läser böcker.
– Vår forskning bekräftar att teknik spelar en central roll i barns ordförrådsutveckling, säger stiftelsens direktör Jonathan Douglas.
Pojkar läser längre på plattor
Störst skillnad när det kommer till att läsa överhuvudtaget syns bland pojkar och barn från familjer i lägre inkomstgrupper. 24 procent av pojkarna läser i längre perioder om de läser på plattor än om de läser böcker, jämfört med 12 procent av flickorna.
I låginkomstfamiljer säger sig 30 procent använda surfplattor för att läsa böcker och 43 procent förklarar sig använda plattor i just utbildningssyfte snarare än för underhållning. Bland höginkomstfamiljer svarar endast 17 procent att de läser på plattor i högre utsträckning än på böcker.
– Touchscreen-enheter kan bli ett viktigt vapen i kampen mot dålig läs- och skrivkunnighet i nyckelgrupper, skriver studiens författare.
Fördelar överväger nackdelar?
Kritik mot att barn tillbringar allt längre tid framför skärmar bemöter Jonathan Douglas genom att peka ut de möjligheter som plattor innebär för att få pojkar och barn i låginkomstfamiljer att upptäcka litteraturens värld.
– Allt eftersom tekniken går framåt och digitala kunskaper blir allt viktigare så måste vi utnyttja den utvecklingen för att uppmuntra barn till att bli entuisiastiska läsare, oavsett vilket format de väljer, säger han.
Källa
OM STUDIEN
Studien är gjord av National Literacy Trust och utbildningsförlaget Pearson.
Den baseras på svar från 1000 brittiska föräldrar om deras barns läsvanor och en enkätsvar från 567 personer som börjat arbeta vid unga år.
Även en analys av sambandet mellan 183 tre- till femåringars ordförråd och deras läsvanor ligger till grund för slutsatserna.