Hjälp på vägen

Support för de som hamnat efter: PTS vill visa vägen in i det digitala samhället

PTS lanserar telefonsupporten "Ring Digitalidag" för de som halkar efter digitaliseringen

Publicerad Senast uppdaterad

Vårt samhälle blir allt mer digitalt, vilket har fått Post- och telestyrelsen (PTS) att öppna hjälplinjen "Ring Digitalidag" som ett komplement och en hjälp till samhällets ökande digitalisering. Med insatsen hoppas PTS öka tryggheten i användningen av digitala verktyg och minska känslan av stress och utanförskap i ett alltmer digitaliserat samhälle. Tjänsten syftar till att ge personlig vägledning till den som är ny i den digitala världen oavsett om det gäller att lära sig använda e-post, betala räkningar online, boka vårdtider digitalt eller kommunicera via videosamtal. Den som ringer till tjänsten gör det anonymt och kan vid behov även få tips om lokala supportinsatser.

Digitalidag startade 2019 som en satsning av Forum för Omställning, med initiativtagarna Susanne Ackum och Oscar Stege Unger i spetsen. Sedan januari 2024 är verksamheten en del av Post- och telestyrelsen (PTS), vilket möjliggör ett långsiktigt arbete med att främja digital inkludering för alla.

Tjänsten hade premiär idag, och kommer att vara öppen varje tisdag mellan 09.00 och 12.00.