-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Hjälp på vägen
Support för de som hamnat efter: PTS vill visa vägen in i det digitala samhället

PTS lanserar telefonsupporten "Ring Digitalidag" för de som halkar efter digitaliseringen
Vårt samhälle blir allt mer digitalt, vilket har fått Post- och telestyrelsen (PTS) att öppna hjälplinjen "Ring Digitalidag" som ett komplement och en hjälp till samhällets ökande digitalisering. Med insatsen hoppas PTS öka tryggheten i användningen av digitala verktyg och minska känslan av stress och utanförskap i ett alltmer digitaliserat samhälle. Tjänsten syftar till att ge personlig vägledning till den som är ny i den digitala världen oavsett om det gäller att lära sig använda e-post, betala räkningar online, boka vårdtider digitalt eller kommunicera via videosamtal. Den som ringer till tjänsten gör det anonymt och kan vid behov även få tips om lokala supportinsatser.
Digitalidag startade 2019 som en satsning av Forum för Omställning, med initiativtagarna Susanne Ackum och Oscar Stege Unger i spetsen. Sedan januari 2024 är verksamheten en del av Post- och telestyrelsen (PTS), vilket möjliggör ett långsiktigt arbete med att främja digital inkludering för alla.
Tjänsten hade premiär idag, och kommer att vara öppen varje tisdag mellan 09.00 och 12.00.