-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Är Peak Apple Watch nådd?
Studie visar minskat intresse för Apple Watch

Trots att Apple Watch bara funnits på marknaden i två år tycks intresset för den smarta klockan redan ha dalat. Det visar en färsk undersökning genomförd av Fluent.
Den som inte redan äger en Apple Watch-enhet kommer sannolikt inte att köpa någon av de nya modeller som släpps inom kort. Det visar färska siffror från Fluent, som intervjuat 1 339 konsumenter om Apple Watch. Rapporten är ingen rolig läsning för Apple, som står i begrepp att släppa en ny generation klockor inom kort, i form av Apple Watch Series 3.
Peaken är nådd
Apple Watch har bara funnits på marknaden sedan 2015, och just med tanke på den saken så har intresset för klockan dalat osedvanligt snabbt. Hela smartwatch-segmentet har dragits med problemet att de potentiella kunderna inte riktigt ser nyttan med tekniken, något som givetvis har spelat in även när det gäller marknadsledande Apple Watch. Men kanske mest oroväckande för Apple är att bara 49 procent av de befintliga användarna nu säger sig vara intresserade av en uppgradering. Och så få som 42 procent tänker sig då att uppgradera till Series 3. Den siffran låg på 62 procent för bara ett år sedan.
Tror ändå på segmentet
Mot bakgrund av det dalande intresset kan det möjligen tyckas märkligt att konsumenterna som deltagit i undersökningen ändå tror på smartwatch-segmentet som helhet. Hela 60 procent tror att en majoritet av alla amerikaner kommer att bära en smartwatch inom tio års tid, en siffra som paradoxalt nog växt med tio procentenheter sedan den förra undersökningen 2016.
Antalet leveranser av Apple Watch föll förra året med 70 procent. Många konsumenter valde att i stället köpa enklare typer av wearable tech-enheter, som fitnessarmband.