-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
Dyrare telefoner en av orsakerna
Studie visar att amerikaner byter telefon allt mer sällan

Att priserna på framför allt high end-telefoner har skjutit i höjden under de senaste åren har sannolikt inte undgått någon. Och nu kommer siffror som visar att den saken tycks ha haft en viss effekt på uppgraderingsviljan bland amerikanska konsumenter.
För bara två år sedan låg den genomsnittliga bytesfrekvensen för mobiltelefoner bland amerikanska användare på 2,39 år. Den siffran har nu ökat till 2,83 år. Det visar siffror som inbytesfirman Hyla Mobile tagit fram. De flesta telefoner i USA köps fortfarande på tvåårskontrakt via operatörer, men många väljer alltså att inte byta sin telefon direkt när kontraktstiden löpt ut och avbetalningen är klar. Speciellt Apple-användarna håller gärna extra länge i sina enheter. Tittar man bara på den gruppen så ligger siffran nu på 2,93 år och innebär en ännu större ökning jämfört med siffrorna från 2016, som då låg på 2,37 år.
Enheten man har klarar skivan
Förutom att smartphone-enheter – och då i synnerhet flaggskeppsmodellerna – blivit betydligt dyrare, så menar Hyla Mobile att fler faktorer spelat in i sammanhanget. Inte minst så har nya flaggskeppstelefoner blivit intressanta primärt för de mest teknikintresserade, då även äldre enheter nu oftast duger gott när det handlar om att klara de uppgifter den stora massan använder dem till i vardagen. Telekomanalytikern Jeffrey Moore på Wave 7 Research konstaterar också att många konsumenter börjat inse hur stor skillnad det gör på den månatliga fakturan från teleoperatören, när man inte längre betalar av en ny telefon.