-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Norsk konsumentorganisation slår larm
Studie visar: Appar sprider känslig persondata ”okontrollerat”

Norska Forbrukerrådet kommer med allvarlig kritik mot flera populära appar, som visat sig dela känslig användardata med tredje part.
Den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet (motsvarande svenska Konsumentverket) slår nu larm om att appar och annonsnätverk sysslar med något man beskriver som ”okontrollerad handel med personuppgifter”. Forbrukerrådet har tittat närmare på hur tio populära appar hanterar användarnas data, och det visar sig att inte mindre än sammanlagt 135 externa företag får ta del av användarinformation från apparna. Som så många andra appar så finansieras de här apparna med personligt anpassade annonser, vilket innebär att man delar data med annonsnätverk som sedan säljer annonsplatserna på auktion.
I vissa av fallen som Forbrukerrådet tittat på så tillhandahåller apparna mycket känslig information. Det handlar om allt från användarnas digitala aktiviteter till uppgifter om kön och sexuella preferenser, och det står klart att man med hjälp av informationen kan måla upp en mycket detaljerad bild av användarna. En av de appar man slår ned hårdast på är den hbtq-fokuserade dejting-appen Grindr, som till följd av att man delar med sig av uppgifter om sexuella preferenser sticker ut i sammanhanget. Forbrukerrådet har nu därför anmält Grindr för brott mot dataskyddsförordningen GDPR. Forbrukerrådet uppmanar nu även den svenska Datainspektionen att syna branschen hårdare.