-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Dystert fjärde kvartal för alla stora mobiltillverkare
Största försäljningstappet någonsin för Iphone

Statistik kan vridas lite kors och tvärs, men hur man än gör var fjärde kvartalet 2022 inte roligt för mobiltillverkare.
Problem med covidnedstängingar, distributionsproblem och en osäker världsmarknad gjorde det fjärde kvartalet 2022 till en dyster historia för alla stora mobiltillverkare, men vilken som drabbades världs beror på hur man väljer att läsa de preliminära försäljningssiffror som IDC har släppt.
Under det fjärde kvartalet 2021 skeppade Apple 85,0 miljoner enheter vilket minskade till 72,3 miljoner enheter under samma kvartal 2022, vilket är första gången någonsin man får en tvåsiffrig försämring jämfört med året innan - i det här fallet drygt 14,9 procent. Detta till trots ökade man sin andel av marknaden med 1 procent till 24,1 procent och man skeppade fortfarande flest enheter av alla.
På andra plats i fråga om skeppade enheter kom Samsung med 58,2 miljoner enheter. Det var en större minskning än Apple då Samsung minskade med 15.6 procent från sina 69 miljoner enheter året innan, men i likhet med Apple ökade man sin marknadsandel från 18,8 till 19,4 procent.
I relationen mellan Apple och Samsung ska man dock komma ihåg att Apple släpper sina nya modeller för försäljning just vid den här tiden, vilket brukar ge dem en starkt fjärde kvartal. Samsung däremot släpper sina flaggskeppsmodeller i trakterna av februari och augusti, vilket påverkar deras försäljning det fjärde kvartalet.
Den främsta anledning till att Apple och Samsung kunde öka sina marknadsandelar trots minskad försäljning hittar vi på tredje plats i listan i form av Xiaomi. Q4 2021 skeppade de 45 miljoner enheter vilket sjönk till 33,2 miljoner under Q4 2022, vilket är en minskning med 26,3 procent. Det ledde i sin tur till att deras marknadsandel sjönk från 12,2 procent till 11 procent.
Sammantaget skeppades det 300,3 miljoner mobiler under det fjärde kvartalet 2022. Det är en minskning med 67,3 miljoner, eller 18,3 procent, jämfört med Q4 2021.