Trendspaning: Del 5/10
Stora Trendspecialen: Webbjätten kör över operatörerna
I och med leveransen av tjänster över mobila datanätverk är det idag webbaktörer och inte operatörer som driver fram tjänsteinnovation.
Facebooks uppköp av Whatsapp har skakat telekomvärlden och står som det hittills tydligaste beviset på att over-the-top-spelare vinner slaget om tjänsteinnovation.
Video-, audio- och mediatjänster som levereras över nätet utanför nätägarnas kontroll, så kallade over-the-top-tjänster, OTT, är visserligen ingen ny företeelse i sig. Många av de tjänster som vi konsumerar dagligen faller in i denna kategori – röstsamtal via Skype, snabbmeddelanden via Whatsapp eller Kik, filtjänster via Youtube eller Netflix, eller strömmande musik via Spotify är de mest talande exemplen.
Med sitt köp av snabbmeddelandeföretaget Whatsapp en dryg vecka förre mässan blev dock Facebook hetaste ämnet i Barcelona. "Hur kan Facebook tjäna tillbaka de 19 miljarder dollar (cirka 121 miljarder kronor) som företaget har betalat för Whatsapp?", "Vad har Facebook för planer med Whatsapp?", "Vad betyder det för mobiloperatörer?" blev återkommande samtalsämnen. Att Whatsapps VD Jan Koum sedan väljer Mobile World Congress för att berätta att företaget, som har över 400 miljoner användare världen över, under andra kvartalet i år lanserar rösttjänster gjorde inte saken värre.
Branschens initiativ till att skapa en global motsvarighet till OTT-kommunikationstjänster, RCS (Rich Communication Service) via varumärket Joyn verkar i alla fall ingen tro på längre. Att tyska Deutsche Telekom, som tidigt backat Joyn, nu väljer att öppna för ett samarbete med Whatsapp är ännu ett bevis på det.
Frågan är om loppet redan är kört för mobiloperatörerna, om deras tid som primära leverantörer av SMS- och rösttjänster är över och om de har det som krävs för att leverera mer än bara mobil data.
– Vi attackeras varje dag, varje sekund, sade Johan Dennelind, VD och koncernchef för Teliasonera, vid en presskonferens i Barcelona. De som angriper oss är företag som vill åt vår kundbas. Vi blir allt mindre relevanta och måste slå tillbaka. Det är upp till oss att visa att vi kan skapa relevant innovation, sade han.
Mats Granryd, VD och koncernchef för Tele2, markerade i en paneldiskussion med bland annat Whatsapps VD att operatören redan nu valt att enbart fokusera på data och fria kommunikationstjänster.
– Tyvärr, herr Whatsapp, vi ger bort alla SMS kostnadsfritt, sade han.
Han poängterade samtidigt att konkurrensen mellan OTT och mobiloperatörer är skev då telekommunikationsmarknaden fortfarande är tungt reglerad mellan internettjänster än så länge inte är det.
Enligt analysfirman Ovum förlorade mobiloperatörer ungefär 32,5 miljarder dollar (cirka 208 miljarder kronor) i SMS-intäkter under 2013, till förmån för kostnadsfria OTT-motsvarigheter. Siffran spås stiga till 54 miljarder dollar (cirka 345 miljarder kronor) år 2016.
Mobiloperatörer mot OTT
Lite kortfattat så har mobiloperatörerna länge förhandlat och lobbat för att OTT-spelare, exempelvis Google, Facebook eller Netflix, skulle betala dem för att distribuera sina tjänster till slutkonsumenterna. Dessa har gång på gång vägrat att gå med på det, med stöd i lagstiftning om nätneutralitet, enligt vilken internettrafik ska behandlas lika av internetleverantörer. Den typen av tjänster står nämligen för en avsevärt stor och konstant växande andel av mobil datatrafik och operatörer anser att de måste få betalt för att fortsätta investera i nätinfrastruktur. OTT-spelare anser samtidigt att mobiloperatörer redan får betalt från slutkunderna för mobil data och det är med dessa pengar de ska finansiera nätutbyggnaden.
EU-parlamentet har nu röstat igenom ny lagstiftning som försvarar nätneutralitet, det vill säga förbjuder nätverksoperatörer att blockera eller prioritera ner trafik för tredjepartstjänster som Netflix eller Skype.
Tre snabba
1 – OTT-aktörer håller på att vinna slaget om baskommunikationstjänster.
2 – Svårt för operatörerna att ta betalt från OTT.
3 – Regleringen av internet och avregleringen av telekom är högt upp på agendan.
Tre snabba
1 – OTT-aktörer håller på att vinna slaget om baskommunikationstjänster.
2 – Svårt för operatörerna att ta betalt från OTT.
3 – Regleringen av internet och avregleringen av telekom är högt upp på agendan.
SMS-intäkter som operatörer förlorar till OTT-tjänster
Förlust – 2013
208 Miljarder
Beräknad förlust – 2016
345 Miljarder
Källa (siffror): Ovum