-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Med arvsmassan som urvalsgrund
Spotify lanserar dna-baserade spellistor

Spotify har inlett ett lite udda samarbete med släktforskningstjänsten Ancestry, som går ut på att skapa spellistor utifrån användarnas dna-sammansättning.
DNA-tester har blivit förhållandevis billiga på senare år, och en rad företag erbjuder nu en kartläggning av ens arvsmassa för mindre än en tusenlapp. Med hjälp av tops skrapar man av dna från insidan av sin kind och skickar sedan iväg kitet för analys, oftast till USA. Utöver att man matchas med mängder av människor vars DNA man delar, så får man även veta vilken etnisk och geografisk sammansättning man har. Ett av de många företag som erbjuder liknande tjänster är Ancestry, som nu inlett ett samarbete med den svenska streamingjätten Spotify.
Tops of the pops
Den som topsat sina kinder och fått ett resultat kommer nu att kunna få skräddarsydda spellistor som matchar just det etniska och geografiska ursprunget. Det finns med andra ord inga galna idéer om att ett dna-test skulle kunna säga något om en persons musiksmak, utan det handlar om att presentera musik som har en koppling till ursprunget. Den som har spanskt påbrå får spansk musik i sin spellista, medan den som har japanskt påbrå får höra japansk musik, helt enkelt. ”Hur får man människor att uppleva sin kultur i stället för att bara läsa om den? Musik verkar vara svaret”, säger Ancestrys vice vd Vineet Mehra i ett uttalande om samarbetet.