Integrerad upplevelse i alla produkter

Sony One Touch Sharing i fler produkter

Sony firade i dag ett år som självständig telefontillverkare med lanseringen av vattentåliga surfplattan Xperia X Tablet. Plattan lanseras under andra kvartalet. En ny Walkman kommer även ut på marknaden under sommaren. Intressant på dagens pressvisning är Sonys uttalade stöd för kontaktlösa tekniken NFC.

Publicerad Senast uppdaterad

Vid presskonferensen på Mobile World Congress berättade Sony Mobiles vd Kunimasa Suzuki stolt över framgångarna senaste året.

– 2013 blir ett ”breakthrough year” för Sony Mobile, sa Kunimasa Suzuki.

I januari visades Xperia Z, Sonys flagship-smartphone. Luren är idag den bästsäljande smartphone i Japan. När den lanserades i Beijing sålde den slut på två timmar. I veckan rullar Sony ut telefonen till ytterligare 60 länder.

Sony Corporations vd Kazuo Hirai, talade också om Sonys ambitioner under 2013:

– Nu är vi en mycket effektivare organisation så att våra ingenjörer kan helt och hålet fokusera på att utveckla nya produkter. Och det berör inte bara Sony Mobile. Mobilen finns nu i hjärtat av Sony, i allt som Sony gör.

Med andra ord väntas en djupare integration av mobilteknik i alla elektronikprylar som Sony tillverkar. Inte minst med hjälp av kontaktlösa tekniken NFC. Sony har lanserat eller jobbar i dag med utvecklingen av inte mindre än 35 produkter som stödjer tekniken. NFC används i Sonys produkter med namnet One Touch Sharing. Detta inkluderar även arbetet med samarbetspartners.

Utöver den vattentåliga surfplattan Sony Xperia Z Tablet, som redan lanserats i Japan, och rullas ut till ytterligare marknader under andra kvartalet 2013 så lanserar tillverkaren även en ny Walkman i sommar, som kommer att fungera med en ny NFC-headset.

– Vi har nu etablerat vår närvaro inom smartphones men det finns ännu mer vi kan göra, sa Kazuo Hirai.

Det som Sony ska fortsätta utveckla och integrera i allt fler produkter och tjänster är företagets fyra områden: Listen, Create, Watch och Play. Bland annat ska smartphones och tablets expandera spelupplevelsen till mobilen.

– Vi kommer att bygga på det som redan i dag gör Sonys framgång: vinnande produkter, djupa relationer med samarbetspartners och relationerna med operatörerna, sa Suzuki.

Han antydde även att relationen med operatörerna skulle fördjupas, utan att lämna ytterligare uppgifteri.