-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
Hälften av pengarna tillbaka
Sony får betala för bristande vattentålighet

Amerikanska Sony Xperia-ägare vars vattentåliga enheter skadats av just vatten kan nu få hälften av pengarna tillbaka.
Det är måhända naivt att tro att en mobil enhet som uppges vara vattentålig också ska tåla vatten. Men det tycker inte ett antal Sony Xperia-ägare i USA, som efter en grupptalan nu lyckats få till stånd en ersättningsskyldighet på 50 procent av det urpsrungliga inköpspriset, efter att deras enheter skadats av vatten. Beslutet rör inte mindre än 24 olika modeller av telefoner och surfplattor från Sony.
Kan bli dyrt för Sony
Sony riskerar nu att få betala tusentals kronor till många användare. Den minnesgode läsaren kanske kommer ihåg att Sony för ett par år sedan vädjade till kunderna att inte använda enheterna under vattnet, och att man i samma veva släppte ett officiellt uttalande med riktlinjer för hur telefonerna bör användas. Där påpekade man bland annat att de var vattentåliga men inte vattentäta. Sony valde emellertid att marknadsföra telefonerna med bilder där de användes på ett sätt som gjorde att man kunde uppfatta dem som just vattentäta, något som också varit en av de springande punkterna i argumentationen.