-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Majoriteten av användarna berörda – mycket arbete kvar
Sonos vd efter app-fiaskot: Ber om ursäkt och berättar vad som händer nu

Efter massiv kritik och stora brister går nu Sonos vd ut och ber om ursäkt för bolagets nya app och de problem den orsakat användare. Samtidigt berättar han vad som åtgärdats och vad som planeras under resten av året.
Tar man en titt i Apples och Googles appbutiker så har betygen för Sonos app rasat sedan den nya versionen lanserats. Det var inte bara det att Sonos radikalt gjorde om utseendet på appen utan även att den nya appen orsakade stora problem som många gånger gjort att användare har grundläggande problem att alls använda sina Sonos-system. Det här har vi rapporterat om tidigare.
Att Sonos vd nu går ut och ber om ursäkt tyder på att problemen är än mer omfattande än man tidigare medgivit samt att de ännu inte åtgärdats fullt ut.
I meddelandet från Sonos vd Patrick Spence så konstateras att den nya appen lanserades den 7 maj och att “många” användare drabbats av “omfattande problem” som en följd av det. Det är ett mer långtgående erkännande än hans tidigare uttalanden om att “omgörningen av appen krävde mod” och att kritiken mot appen mest rörde kommunikationen kring utrullningen som han tidigare hävdat.
Plågade användare ger plågade Sonos-anställda
Han beskriver nu hur det “inte finns en enda anställd på Sonos som inte plågas av hur de gjort kunder besvikna”. Sedan appens lansering säger han att Sonos släppt uppdateringar med buggfixar, nya funktioner och förbättringar ungefär varannan vecka. Det säger han har gjort att majoriteten av Sonos användare nu har en robust funktionalitet.Värt att påpeka är ju att det erkännandet innebär att en majoritet av alla kunder inte hade det innan åtgärderna genomfördes.
Mycket arbete återstår: Här är tidsplanen
Framöver i ytterligare förbättringsarbete ska stabilitet och bättre musikbibliotek prioriteras under juli och augusti. Sedan ska möjligheten att ändra volym förbättras, gränssnittet, systemstabilitet och felhantering.
I september och oktober vill Sonos fokusera på att förbättra alarm, funktioner i inställningar och möjligheten att redigera kö och spellistor.
Det är av listan med kommande åtgärder tydligt att Sonos har mycket arbete med appen som fortfarande återstår.