Jobbar för att kunna dela upp befintliga system
Sonos svarar på kritiken: “Alla produkter fortsätter fungera som idag”
Sonos har fått omfattande kritik efter att de sagt att de ska upphöra med mjukvaruuppdateringar till en rad äldre produkter, ett beslut som drabbar även moderna högtalare från tillverkaren. Nu svarar bolagets vd på kritiken.
Det är i ett e-postmeddelande till kunder som Sonos vd förtydligar bolagets budskap. Beslutet att upphöra med systemuppdateringar till de äldre produkterna kvarstår, men han poängterar att det inte innebär att de kommer sluta fungera. I brevet skriver Patrick Spence som är vd för Sonos att de produkter som inte längre uppdateras kommer att få buggfixar och säkerhetsuppdateringar under så lång tid framöver som det är möjligt.
Hårdvaran räcker inte till
Orsaken till att Sonos upphör med systemuppdateringar till de här äldre produkterna är att hårdvaran, i form av minneskapacitet och processorkraft inte räcker till. Den främsta kritiken mot Sonos har riktat in sig på att det här även drabbar moderna enheter i samma system, eftersom Sonos enheter som är anslutna till samma system använder samma mjukvara. Det är alltså den äldsta produkten i systemet som begränsar de övriga. Det här har Sonos, efter kritiken, bestämt sig för att försöka lösa.
Det gör man genom att titta på möjligheten att dela upp ett befintligt system i flera.
“Vi arbetar på att införa ett sätt att dela upp ditt Sonos-system så att moderna produkter fungerar tillsammans och fortsätter få de senaste funktionerna, medan äldre produkter fungerar tillsammans och behåller sin funktionsnivå”, skriver Sonos-vd:n i meddelandet till kunderna.
Detaljer inom kort
Det här innebär alltså att systemet inte längre fungerar som en helhet, men för med sig fördelen att de nyare produkterna fortfarande uppdateras. Sonos vd Patrick Spence skriver att man kommer kunna berätta mer om hur det här ska gå till under de kommande veckorna. Om det tystar kritiken från bolagets kunder återstår att se.
Frivillig uppgradering
Som Sonos tidigare meddelat gäller fortfarande uppgraderingserbjudandet för den som har en äldre produkt och vill byta ut den mot ett mer modernt alternativ från Sonos. Då får man 30 procents rabatt och kan alltså fortsatt ha ett system som fungerar som en helhet och får systemuppdateringar. I brevet påpekar Patrick Spence att de vill att kunderna ska uppgradera till en ny produkt för att de uppskattar de nya funktioner produkten ger och inte för att de känner sig tvingade.