-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Sociala medier under lupp
Snap, Tiktok och Youtube ska frågas ut i amerikanska kongressen

I arbetet för att försöka se till att sociala plattformars negativa påverkan på barn och unga ska minska kommer representanter för Snap (som äger Snapchat), Tiktok och Youtube frågas ut av en speciell underkommitté i den amerikanska kongressen.
Att sociala medier påverkar barn och ungdomar råder det nog inget tvivel om idag. De är en stor del av livet för båda många vuxna och barn. Men den senaste tiden har allt fler börjat ifrågasätta de skadliga verkningar som dessa tjänster kan ha på barn och unga. Detta hamnade ordentligt i strålkastarljuset efter att Facebookvisselblåsare Frances Haugen vittnade om att deras interna undersökningar visade att det fanns en intressekonflikt mellan deras annonsörer och säkerheten för deras användare (en slutsats som Facebok officiellt själva menar är felaktig).
Den här gången är det företrädare för Snap, Tiktok och Youtube som ska frågas ut i en underkommitté som hanterar konsumentskydd och datasäkerhet i den amerikanska kongressen. Där ska de frågas ut om vilka åtgärder de tar för att skydda barn och unga på sina plattformar. En av punkterna som presenterats som bakgrunden till utfrågningen är att sociala mediaplattformar har använts på ett sätt som skadar unga och främjar skadliga beteenden som vandalism, virala utmaning, trakasserier, ätstörningar, manipulativ marknadsföring från influencers och grooming.
I förberedda uttalanden pekar Youtube på att de tagit bort runt sju miljoner konton som troligen tillhört barn eller unga vuxna under de tre första kvartalen i år (av deras totalt 2 miljarder konton).
Tiktok och Snap har inte presenterat några förberedda uttalanden. Den här typen av utfrågningar skulle kunna ge allmänheten mer information om hur dessa företags algoritmer arbetar för att fånga upp den data som sedan används för att presentera annonser för användarna, eller som säljs vidare till andra. Men företrädarna för företagen brukar inte vara så villiga att avslöja allt för mycket så det är oklart om vi kommer att kunna vänta oss någon sådan information efter den här utfrågningen.
Det här är ett område där många amerikanska politiker är överrens i sina känslor för det så kallade "big tech", men av olika skäl. De konservativa tycker att allt för mycket censureras och plockas bort medan demokraterna är mer bekymrade över vilket material som tillåts ligga kvar.