-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Tre tillverkare rycker allt närmare
Snabbt ökande marknads-andelar för kinesiska mobiltillverkare

Samsung och Apple tronar fortfarande på ett rejält avstånd till sina kinesiska konkurrenter. Men Huawei, Oppo och Vivo närmar sig nu de två giganterna med stormsteg. Det visar färska siffror från Gartner.
Samsung har fortfarande i särklass störst marknadsandel på mobilsidan i världen. Den koreanska elektronikjätten kan stoltsera med en marknadsandel på hela 22,5 procent. Apple kommer på andra plats med en marknadsandel på 12,1 procent, och därefter är det ett rejält gap ner till resten av tillverkarna. Men att Kina är att räkna med framgår tydligt av analysfirman Gartners senaste rapport. Lägger man ihop de tre kinesiska tillverkarna Huawei, Oppo och Vivo så står de för en gemensam marknadsandel på 23 procent i år, vilket dessutom är en ökning från 18 procent vid samma period förra året.
Utmanar med priset
Det är inte minst på prissidan som de kinesiska tillverkarna lyckas göra livet surt för jättarna Samsung och Apple. Inte sällan bjuder enheterna på lika bra prestanda, men till betydligt lägre priser. Att hemmamarknaden Kina dessutom blir allt viktigare är ytterligare ett argument som talar för Huawei, Oppo och Vivo.