-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Marknaden dyker på grund av virus
Smartphonemarknaden har tappat 38 procent

Under coronakrisen har smartphonemarknaden tappat 38 procent i försäljning. Huawei har även tappat sin tredjeplacering till förmån för Xiaomi.
För första gången har Xiaomi gått om Huawei i försäljningssiffror. Det är siffrorna från februari som ger det här resultatet. Sett till antal sålde Xiaomi 500 000 fler enheter (totalt sett 6 miljoner enheter) under årets andra månad, jämfört med den tidigare tredjeplatsinnehavaren Huawei. Samsung och Apple ligger alltjämt på första och andra plats.
Bakgrunden till Huaweis tapp ligger så klart i att de fortfarande inte kan använda sig av Googles tjänster vilket gör att deras attraktionskraft försvinner för en stor del av marknaden, främst i västvärlden där Googles tjänster används frekvent. Vi har sedan tidigare skrivit om att Huawei räknar med en minskad försäljning på runt 20 procent under året på grund av konflikten med USA, men försäljningen torde minska ytterligare med tanke på att marknaden dykt under coronaviruset.
Totalt sett har hela marknaden tappat stort på grund av coronaviruset, jämfört med föregående år har försäljningen dykt med 38%. Smartphonemarknaden i stort kommer sannolikt att hämta sig när coronakrisen blåst över, men för Huawei kommer problemen att bestå så länge de inte tillåts använda Googles tjänster.