-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Apple och Samsung förlorare, Huawei och Xiaomi vinnare
Smartphoneförsäljningen föll för första gången förra året
Försäljningen av smartphones minskade under 2018 med drygt 4 procent jämfört med året innan enligt siffror från flera eniga undersökningsföretag.
Både undersökningsföretaget Counterpoint och IDC har publicerat sina uppskattningar av mobilförsäljningen under 2018. Siffrorna skiljer sig några hundra tusen enheter åt, men är ändå i stort sett samstämmiga.
IDC bedömer att orsaken till minskningen, som är den första på årsbasis sedan man definierade smartphones som produktkategori, är att folk väntar längre med att byta ut sin gamla mobiltelefon.
Minskningen av försäljningen är dock ojämt fördelad. Bland de fem största tillverkarna är det Apple och Samsung som är de stora förlorarna, medan Huawei och Xiaomi går som tåget, om än inte med tillräcklig tillväxt för att kompensera för de två andras tapp.
Om vi konsekvent håller oss till Counterpoints siffror på försäljningen så fortsätter Samsung att vara världens med marginal största smartphonetillverkare med 291,8 miljoner sålda mobiler. IDC uppskattar marknadsandelen till 20,8 procent. 2017 sålde dock Samsung en bra bit över 300 miljoner smartphones, och man tappar därmed mer än marknaden som helhet och minskar marknadsandel med 0,9 procent.
Apple lyckas behålla sin andraplats på årsbasis, trots att Huawei sålt mer än dem under flera av årets kvartal, men marginalen är nu liten. Med 206,3 miljoner sålda mobiler är Apples tapp mindre än Samsungs, 4 procent på årsbasis, vilket innebär att Apple enligt IDC faktiskt ökat sin marknadsandel något, till 14,9 procent.

Strax där bakom, med 2,8 miljoner färre sålda mobiler om du frågar IDC, eller bara 1 miljon enligt Counterpoint, finner vi Huawei med 205,3 miljoner sålda mobiler. Till skillnad från de andra två har Huawei ökat som en raket, och sålde 34 procent fler mobiler 2018 än året innan, så det ska mycket till för att Huawei inte ska knipa andraplatsen i år.
Det är ett ordentligt kliv ner till fjärdeplatsen, men där finner vi Xiaomi med 121 miljoner sålda mobiler. Även de gjorde dock ett rejält kliv uppåt med 26 procent. Man klättrar därmed förbi Oppo som haft mer eller mindre oförändrad försäljning och sålde 800 000 färre mobiler än Xiaomi under 2018.
Även på andra halvan av topp 10-listan hittar vi såväl vinnare som förlorare. Vivo ligger stabilt på sjätteplatsen, medan både LG på sjundeplatsen och Lenovo/Motorola på plats åtta tappar markant. HMD Global som nu finns på niondeplatsen har däremot mer än fördubblat försäljningen av sina Nokiamobiler. På plats 10 finns den för många mer eller mindre okända kinesiska tillverkaren Tecno som gör telefoner sedan drygt tio år och främst fokuserar på utvecklingsländer i Afrika.