-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Apple Watch går ner, kinesiska klockor går upp
Smartklockor sjunker med Apple i spetsen

Försäljningen av smarta klockor sjunker, och Apple Watch störtdyker.
Det är statistikföretaget Counterpoint Research som har släppt en ny rapport om den globala försäljningen av smartklockor, och för första gången visar det sig att försäljningen vänder neråt. Försäljningen under 2024 var nämligen 7 procent lägre än under 2023. En av de stora anledningarna är att försäljningen av Apple Watch störtdök.
Försäljningen av smarta klockor visa sig bli allt mer polariserad där allt fler köpare väljer smartklocka från ett mindre antal tillverkare. Den stora vinnaren var Xiaomi som ökade med 135 procent och gick från 3 procent av marknaden till 8 procent. God tvåa när det gäller ökning var Huawei som ökade med 35 procent och tog 13 procent av marknaden. Därefter kom Imoo med en ökning på 22 procent och Samsung med 3 procent.
Det stora namngivna sänkningen stod Apple Watch för som sjönk med inte mindre än 19 procent, men de är fortfarande störst med 22 procent av marknaden jämfört med 25 procent under 2023.
Den sammanslagna gruppen “övriga” stod dock för det största raset och sjönk med 22 procent, men har fortfarande 42 procent av marknaden jämfört med 50 procent under 2023.