-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Amazons AI-assistent på ny mark
Smarta glasögon med Alexa presenteras på CES

AI-assistenternas kamp om marknadsandelarna går i många stycken ut på att finnas på så många plattformar som möjligt. Och under veckan kommer de första smarta glasögonen med stöd för Amazons AI-assistent Alexa att visas upp på CES-mässan i Las Vegas.
Den årligen återkommande CES-mässan i Las Vegas öppnar inte officiellt förrän i morgon, men som traditionen bjuder så har flera nya produkter trots det redan avslöjats. En av de mer spännande är ett par augmented reality-glasögon från amerikanska Vuzix som kommer med inbyggt stöd för Amazons AI-assistent Alexa. Tanken är att man ska kunna ställa frågor till Alexa och få svarsinformationen projicerad i synfältet via glasögonen. Glasögonen kommer att släppas under årets andra kvartal och kommer till en början att kosta runt motsvarande 9 000 kronor. Priset ska dock halveras till 2019, lovar företagets vd Paul Travers.
Kräver abonnemang
Den som vill kunna använda Alexa med glasögonen måste också vara prenumerant hos Amazon, något som sannolikt lär innebära en liten barriär för många annars potentiella kunder. Men konceptet är onekligen rätt häftigt och kan säkerligen locka många. Kampen om marknadsandelarna bland AI-assistenterna är tuff, och att finnas på många – och gärna också spektakulära – plattformar kan förstås vara avgörande för framgången. I USA har Alexa redan ett stadigt grepp om marknaden, inte minst till följd av framgångarna med AI-högtalarna under varumärket Echo, vars enda riktigt stora hot just nu utgörs av Google Home med AI-assistenten Google Assistant.