Nya riktlinjer för utvecklare

”Sign in with Apple” blir obligatoriskt alternativ vid tredjepartsinloggning

Monsterdatorer och mörkerlägen i all ära. Men den nyhet från WWDC som har potential att påverka människors vardag mest är Apples inloggningsalternativ ”Sign in with Apple”. Det blir nämligen obligatoriskt.

Publicerad Senast uppdaterad

Apple har jobbat ihärdigt med att profilera sig som en integritetens fanbärare nummer ett, och ett tydligt exempel på det är det integritetsfokuserade inloggningsalternativet ”Sign in with Apple” som man presenterade i samband med keynoteanförandet som inledde årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC i San Jose igår kväll. Det handlar om tredjepartsinloggning till appar och tjänster i stil med vad Google och Facebook redan idag erbjuder, men med betydligt fler restriktioner när det gäller vilken information man delar med sig av till tredje part. Men hur ska man få utvecklarna att gå med på att inkludera ”Sign in with Apple” som ett alternativ, om nu användarinformationen trots allt har ett värde? Javars, man tvingar dem. 

Det innebär Sign in with Apple

Rent praktiskt så innebär Sign in wioth Apple att du använder ditt Apple ID och identifierar dig med fingeravtryck eller Face ID i din mobil. Sign in with Apple finns dock även tillgägnlig på webben. Skillnaden mot vad Google och Facebook erbjuder är att Apple är betydligt mera restriktiva med vilken information du lämnar ut. Du kan själv välja vad du ska dela med dig av och när det gäller e-post kan Apple skapa en unik adress för appen i fråga så att du kan tacka ja till kommunikation från appen. Meddelanden till den unika adressen skickas vidare till din riktiga vanliga-epostadress, men vill du kan du göra den unika adressen som används ogiltig om du tröttnar på appens meddelanden. Då kan appen inte längre skicka e-post till dig.

Uppdaterade regler

Det är i de nya riktlinjerna för utvecklare som kravet på att ”Sign in with Apple” ska inkluderas finns. Detta gäller förstås enbart om man erbjuder tredjepartsinloggning. Erbjuder man möjligheten att logga in med Facebook och/eller Google så ska ”Sign in with Apple” också finnas med, helt enkelt. Kravet är ett intressant grepp, givet att de stora techjättarna står inför närmare granskning i USA, där man anser att det finns en risk för att de växt sig för stora och har för mycket makt. Samtidigt har debatten kring användarintegriteten aldrig tidigare varit så intensiv som nu, och det finns förstås därmed goda argument både för och emot ett krav. ”Sign in with Apple” befinner sig fortfarande på betastadiet, och det är först när tjänsten kommer i en skarp version som kravet börjar gälla, något som lär ske efter sommaren. 

Källa