-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Mobilize Your Business
Scanias kör-coachning ger nöjdare kunder

Att köpa uppkopplade lastbilar är en investering i kostnadsbesparing.
– Vi gör inte en produkt, vi gör en tjänst, slår Caroline Ede, global försäljningschef Fleet and Driver Services, fast.
Med 100 000 uppkopplade lastbilar över hela världen handlar tjänsten som hennes affärsområde tillhandahåller om att låta lastbiltillverkarens kunder veta hur hur bilen mår. Det sparar Scanias kunder tid och pengar – exempelvis kan de analyser som Scania i Södertälje gör av den inkommande datan visa vad som skadats i en trafikolycka och därmed veta vilka reservdelar deras reparatörer ska ta med sig till platsen.
– Men främst handlar det om att medvetandegöra kunderna hur chauffören kör bilen, säger Caroline Ede.
– Det är en slags konsultverksamhet, coachning.
Genom att förklara hur lastbilarna körs – och vad i körbeteendet som kan förbättras – kan Scania hjälpa sina kunder att förlänga lastilarnas livslängd genom minskat slitage och spara bränslekostnader genom effektivare körning. På köpet får kunderna en miljövänligare verksamhet.
Att få kunder att betala kan dock vara en utmaning, fortsätter Caroline Ede. Efter att ha investerat stora summor i en lastbil tycker många att körbeteende-rapporterna ska ingå i köpet.
– Men får man något gratis, då är det ju inte värt något. Jag brukar förklara att det är en investering i kostnadsbesparing.
Och kundernas kostnadsbesparing är Scanias nya affärsområde. En win-win-situation:
– Vet vi hur kunderna kör och hur lastbilen mår så kan vi sälja tjänster utifrån det – och det gör att vi får en nöjdare kund, säger Caroline Ede.