-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Sprickor och repor efter bara några månader
Samsungs vikbara skärmar: Fler uppmärksammar problemen

Sprickor och repor efter bara några månader. Mobil har i en serie artiklar skrivit om de problem Samsungkunder drabbas av när deras vikbara skärmar inte håller för normal användning. Nu har även Sammobile uppmärksammat skärmproblemen och den bristfälliga hjälp kunderna är hänvisade till.
Samsung har satsat ordentligt på mobilerna med vikbar skärm. Galaxy Z Fold och Galaxy Z Flip är båda inne på sin tredje generation och fjärde generationen är snart på väg ut. I alla fall om man får tro läckor och rykten. Hållbarheten på dessa vikbara skärmar verkar dock vara under all kritik med skärmskydd som lossnar och ibland ska sprickor uppstå.
Sajten Sammobile beskriver det i sin artikel som att kunder med Samsungs vikbara telefoner behandlas som andra klassens kunder den dag problem uppstår. Boven i dramat här är det skärmskydd som Samsung sätter på och som du som kund inte får ta bort eller byta ut. Inte heller vågar många fristående mobilreparatörer göra detta med risk för att förstöra något och bli ersättningsskyldiga. När skärmskyddet förbrukats, vilket det kan göra enligt flera kunder på bara några månader, är du därför hänvisad till Samsungs egna verkstäder och blir tvungen att lämna ifrån dig din telefon under den tid som bytet sker. Enligt uppgift behöver telefonen då även fabriksåterställas, vilket så klart betyder att du har ett digert arbete när telefonen kommer tillbaka, för att återställa allt ditt innehåll.
Eventuellt tillkommer ju även frakttid beroende på hur långt från serviceverkstaden du bor. Och ingen ersättningstelefon erbjuds. Allt detta alltså för användare som lagt i många fall över 20 000 kronor på sin telefon.
Sammobile har bett Samsung om en kommentar i ärendet, men inte fått något svar. Mobil har sökt Samsung upprepade gånger och i flera dagar men bolaget har än så länge bara meddelat att de fört frågorna vidare och har inte återkommit med några svar på våra frågor.