-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Analysfirmans prognos
”Samsungs marknadsandel sjunker under 2018”

Analysfirman Strategy Analytics tror att Samsungs globala marknadsandel på smartphonesidan kommer att minska under 2018. Anledningen är – kanske inte helt oväntat – konkurrens från i huvudsak kinesiska smartphonetillverkare.
Samsung har återhämtat sig storartat från Note 7-fiaskot 2016 och har släppt tre nya flaggskeppstelefoner under året, som alla mottagits mycket väl. Dessutom har man inom kort Galaxy S9 på gång, åtminstone om man får tro de rykten som cirkulerat om saken på sistone. Men trots det tror analysfirman Strategy Analytics att Samsung går mot en minskad global marknadsandel under nästa år.
Kinesiska konkurrenter
Samsung har idag en global marknadsandel på 20,5 procent på smartphonesidan, vilket är extremt imponerande. Strategy Analytics tror dock att andelen kommer att sjunka till 19,2 procent under 2018. Fortfarande en imponerande bit av kakan, men ändå ett illavarslande tecken på att andra tillverkare flåsar den koreanska elektronikjättten i nacken. Det är primärt kinesiska märken som Huawei, Xiaomi och OPPO som knappar in. Inte sällan erbjuder man tämligen kraftfulla enheter till avsevärt lägre priser.
Även i mellansegmentet
Men det är inte bara när det gäller high end-enheter som kinesiska tillverkare utgör ett hot mot Samsung. Även i mellan- och i viss mån också budgetsegmentet får man det allt tuffare. Om Strategy Analytics får rätt så skulle det innebära att Samsung för första gången sedan Note 7-debaclet kommer att redovisa en minskad global marknadsandel.