-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
En enorm dominans i segmentet
Samsungs marknadsandel på OLED-skärmar på hela 93,3 procent

Har du en telefon med en OLED-skärm? Chansen att det är någon annan än Samsung som har producerat den är i så fall minimal.
OLED-skärmar har stundtals varit en bristvara av rang, och en av förklaringarna är att det finns alldeles för få tillverkare. Att Samsung dominerar segmentet vet vi sedan tidigare, men att dominansen var så stor som färska siffror från IHS Markit visar, det var det nog få som var medvetna om. Enligt dem låg Samsungs marknadsandel mellan juli och september i år på – håll i dig – 93,3 procent. Med tanke på att 61 procent av alla smartphones som levererades under årets tredje kvartal hade OLED-skärmar, så är det en smått häpnadsväckande siffra. OLED-skärmarna stod under tredje kvartalet för motsvarande 60 miljarder kronor av de nästan 97 miljarder kronor man tjänade på smartphoneskärmar.
Dominerar även på LED-sidan
Och som om inte det vore nog så tillverkar Samsung även 57,8 procent av alla LCD-skärmar i världen. På andra och tredje plats kommer företagen BOE och Tianma, som har 7,9 prespektive 7,7 procents marknadsandel. Samsungs andel förväntas dessutom öka i takt med att böjbara OLED-skärmar och 4K-skärmar för bärbara datorer blir allt vanligare.