Begränsad hållbarhet och livslängd
Samsung svarar om skärmproblemen i Galaxy Z-serien: “Har kundfokus”
Vikbara skärmar som efter bara några månader kan ge användaren problem med sprickor eller bubblor under plasten. Nu ger Samsung besked om vad du som kund kan förvänta dig.
I samband med att Samsung lanserade sina nya vikbara Galaxy Z Fold 4 och Galaxy Z Flip fick vi på Mobil prata med Woojin Kim som är produktchef och arbetar vid Samsungs huvudkontor i Sydkorea.
Mobil har tidigare rapporterat om svenska användare som fått problem med skärmen på sin vikbara telefon och nu tog vi tillfället i akt att fråga om vad du som användare ska vänta du när du köper en vikbar telefon och hur försiktig du måste vara.
Vi har fått flera exempel från läsare av Mobil som tvingats byta ut det skärmskydd Samsung själva levererar förmonterat för att det skadats, lossnat eller för att det uppstått bubblor mellan display och skydd. Vi börjar med att fråga produktchefen på Samsung i Sverige vad som gäller om en kund råkar ut för skador på skärm eller skärmskydd.
Oförsiktig hantering
De problem Mobil tidigare skrivit om innefattar kunder som i butik fått besked att skadat skärmskydd inte täcks inom ramen för garantin. Det har också förekommit att kunder beskyllts för att ha hanterat sin telefon oförsiktigt och av den anledningen inte fått problemet åtgärdat utan att själv betala för det. I en läsarundersökning svarade 62 procent av de som uppgav sig ha en vikbar Samsung-telefon att de även hade drabbats av problem med skärmen.
– Vi är medvetna om att det i enskilda fall uppstått missförstånd och tillfällen då vi eller våra återförsäljare hanterat den här typen av problem felaktigt. Vi har sedan dess tydliggjort vad som gäller och det är att vi ska ha kunden i fokus, säger Andreas Bergqvist som är ansvarig för de här produkterna på Samsung i Norden.
Woojin Kim från huvudkontoret i Sydkorea poängterar vilka förbättringar som gjorts när det gäller hållbarheten i de nya modellerna.
– Såväl skärmen i sig som hur skärmskyddet limmas fast har förbättrats i Galaxy Z Flip 4 och Galaxy Z Fold 4. När du köper en av de här telefonerna inkluderar vi ett byte av skärmskydd under garantitiden, säger han.
Ser man det förapplicerade skärmskyddet som en förbrukningsvara då, frågar jag Andreas Bergqvist.
– Skärmskyddet sätter vi på för att, just som namnet säger, skydda skärmen, och det fyller den funktionen. Det är också därför som vi nu inkluderar ett byte av skärmskydd inom garantitiden för de som köper en Galaxy Z Fold 4 eller en Galaxy Z Flip 4.
Vad händer sedan om kunden får skärmproblem igen efter en tid?
– Vi behandlar alla ärenden från fall till fall, även efter det inkluderade bytet av skärmskydd.
Bedöms från fall till fall
Vi får inget svar på vad som gäller om även användare av tidigare modeller i Galaxy Z-serien får skärmskyddet utbytt under garantitiden, men Samsung hänvisar till sina auktoriserade servicecenter för en bedömning i varje enskilt fall. Att byta ut skärmskyddet i de fall då det behövs måste alltid göras av en auktoriserad serviceverkstad och dessa går att hitta på Samsungs hemsida. Garantitiden enligt svensk konsumentköplag är 25 månader.
Kan kunder byta ut skärmskyddet själva eller är det något som måste göras av en auktoriserad verkstad?
– Skärmskyddet måste bytas av en auktoriserad verkstad.
Behöver jag generellt hantera min vikbara telefon på ett mer varsamt sätt än om jag har till exempel en telefon i S-serien?
– Nej, inte mer än att sunt förnuft alltid gäller. Vik till exempel inte ihop din vikbara telefon om det finns grus eller annan smuts som kan klämmas där.