-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Batteribyte hjälpte inte
Samsung stoppar försäljningen av Note 7 igen

Samsung har återigen avbrutit försäljningen av Note 7 efter att telefonen fortsatt spontanantändas efter att batteriet bytts ut.
Att behöva stoppa och återkalla en ny flaggskeppsprodukt är alltid en katastrof, men att behöva göra det två gånger efter att ha misslyckats med att åtgärda problemet är förmodligen det värsta Samsung råkat ut för.
När de första rapporterna om att Samsung Galaxy Note 7 fattade eld kom in var Samsung snabba med att identifiera problemet till batterier från en av deras underleverantörer. Man avbröt försäljningen och återkallade mobilerna med dessa batterier.
Redan då fanns det avvikande röster som hävdade att problemet snarare var ett grundläggande konstruktionsfel. Man hade för att skynda på produktionen och få så imponerande egenskaper på mobilen som möjligt skarvat med säkerhetsmarginalerna, så att mobilen blev för varm inuti, sades det.
När det fortsatte att komma in rapporter om självantändande Note 7:or, denna gång sådana som enligt Samsung skulle vara kontrollerade och garanterat säkra, blev det ett ännu hårdare slag för företagets trovärdighet. Återförsäljare och tredjepartstillverkare drog öronen åt sig, och Samsung hade knappast något annat val än att stoppa försäljningen än en gång. Det officiella uttalandet, i svensk översättning, lyder:
"Vi arbetar tillsammans med de inblandade tillsynsmyndigheterna för att undersöka de senaste rapporterade fallen med Galaxy Note 7. Eftersom konsumentens säkerhet fortsätter vara vår högsta prioritet kommer Samsung be samtliga återförsäljare och operatörer globalt att stoppa försäljning och utbyte av Galaxy Note 7 medan undersökningen pågår.
Vi fortsätter att noggrannt arbeta med de inblandade tillsynsmyndigheterna för att ta alla nödvändiga steg för att lösa situationen. Konsumenter med antingen en ursprunglig Galaxy Note 7 eller en ersättningsenhet av Note 7 bör stänga av enheten och sluta använda den, och utnyttja de tillgängliga åtgärderna."
Det sistnämnda syftar förmodligen på Samsungs erbjudande att byta ut sin Note 7 mot till exempel en Galaxy S7 Edge.
Framtiden för Note 7 ser nu högst osäker ut. Ett grundläggande konstruktionsfel är betydligt svårare att åtgärda än ett felaktigt batteri, och om man inte relativt snabbt lyckas hitta och åtgärda felet är det frågan om det inte är bättre för Samsung att helt enkelt skrota Note 7 och koncentrera sig på att inte upprepa misstagen i framtiden.