-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Största marknadsandelen på fem år
Samsung starkt framåt i Europa – mellanmodellerna säljer bäst

Samsungs satsningar på telefoner i mellansegmentet tycks betala sig. Det visar färska siffror från analysfirman Canalys.
Analysfirman Canalys har kommit med nya siffror rörande smartphoneleveranserna i Europa under årets andra kvartal. Och det är två bolag som är tydliga vinnare: Xiaomi och Samsung. Xiaomi ökar med hela 48 procent jämfört med samma period förra året, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att man satsat hårt på en större närvaro i just Europa. Något mer förvånande är kanske att Samsung noteras för sin högsta marknadsandel på hela fem år, närmare bestämt 40,6 procent (33,9 procent förra året). De senaste årens flaggskepp har förvisso varit bra, men har knappast fått ett direkt hejdundrande mottagande. Och det är inte heller där som förklaringen ligger.
A50 regerar
Av de 18,3 miljoner telefoner som Samsung levererade i Europa under andra kvartalet 2019 så är det mellansegmentsmodellen Galaxy A50 som sticker ut mest, då den står för inte mindre än 3,2 miljoner av de sålda telefonerna. Faktum är att det framför allt är de telefoner man erbjuder i mellansegmentet som har gjort succé och medfört den kraftigt ökade marknadsandelen. För många andra smartphonetillverkare ser det betydligt mer dystert ut, inte minst för Apple som tappar hela 17 procent jämfört med andra kvartalet 2018.